REPLIK. Finn Wikander förklarar mer om programmaticsatsningen.
Debattinlägg publicerat på Dagens Medias hemsida den 12 oktober 2017.
Debattinlägg publicerat på Dagens Medias hemsida den 12 oktober 2017.
År 2011 lanserade Clear Channel Sveriges första digitala utomhusreklam i Stockholms tunnelbana. Nu tar vi ett minst lika stort steg – och markerar en milstolpe för hela branschen – när vi lanserar Clear Channel Flex – Sveriges första Programmaticplattform som möjliggör för annonsörer och byråer att köpa och använda Digital Out-of-home (DOOH) helt flexibelt.
Under de senaste åren har Clear Channel varit draglok i en jättetillväxt för utomhusreklambranschen och ytterligare befäst sin marknadsledarposition genom en kraftig digital expansion. För att organisera sig för mediets digitala framtid har företaget under våren genomfört en organisationsförändring till att bli en helskandinavisk organisation. Sälj- och marknadsdirektör för den skandinaviska organisationen blir Fredrik Lamotte, som senast kommer från TV4-Gruppen.
Idag den 16 juni är det smygvisning Clear Channels nya digitala satsning i Citybanan.
1 april öppnade Stockholms lånecykelsystem igen för säsongen. Glädjande nog kan vi konstatera att cyklarnas populäritet fortsätter att öka, hittills i år har vi sålt dubbelt så mycket kort som förra året.
Tillväxten för digital utomhusreklam går rekordsnabbt framåt och branschen som helhet befinner sig i stark medvind, förra året ökade utomhuskategorin med 15 %. Men en avgörande faktor för ytterligare tillväxt är investeringar i fler digitala ytor. För våren 2017 kan Clear Channel därför presentera följande digitala nyheter:
30/3-17
City Bikes Stockholm är Sveriges största lånecykelsystem med över 140 stationer och ca 1500 cyklar i Stockholms stad, Lidingö, Solna och Sundbyberg. Det är också landets i särklass mest använda cykelsystem. Förra året var ett rekordår. Då genomförde våra 45 000 användare hela 600 000 cykellån, en ökning med 25 procent jämfört med året dessförinnan. Nu på lördag, 1 april öppnar vi för tolfte säsongen.
Tillväxten för digital utomhusreklam går rekordsnabbt framåt och branschen som helhet befinner sig i stark medvind. I symbios med detta vill vi på Clear Channel ytterligare vässa vårt erbjudande till marknaden genom att addera nyckelkompetenser på ett flertal områden. Som en del av den här satsningen har vi anställt David Perlskog (MediaCom) som expert för Audience Measurement & Other Media i Norden.
Allt sedan starten 2006 har City Bikes varit ett populärt inslag i Stockholms stadsmiljö och varit till glädje för hundratusentals användare, såväl invånare som besökare. Och med drygt en månad kvar till säsongstart för City Bikes kan vi stolt presentera årets annonsör: Parks & Resorts.
Clear Channel och Agora, som är nischade på välbesökta citygallerier, har ingått ett avtal gällande över 100 digitala skärmar i Agoras köpcentrum runt om i Sverige. De nya placeringarna innebär en kraftig förstärkning till Clear Channels digitala riksnätverk och ligger i linje med företagets strategi att storsatsa på digital expansion.