fotbollsvm.png
Nyheter

Digitalt ger nya möjligheter.

Med ett starkt utomhusår 2019 i ryggen går vi nu in i 2020 – ett år som bjuder på ett fullspäckat evenemangsschema, inte minst på sportsidan. Det finns mängder med smarta, kreativa och effektfulla möjligheter att bygga varumärke, ha hög relevans och skapa träffsäker kommunikation genom att ta tillvara på synergieffekterna i mötet mellan de traditionella bredare och de digitala smalare medierna. Vi förbereder dig inför marknadsåret 2020 genom att ta fasta på några av de trender som vi kommer få se mer av framöver.

Tack vare den digitala utvecklingen finns enormt många möjligheter att skapa smarta, interaktiva och datadrivna räckviddskampanjer. Genom att nyttja dessa möjligheter under större evenemang när folk samlas under gemensamma samtalsämnen finns goda möjligheter att vara högst relevant och samtidigt nå ut brett.

Under fotbolls-EM kan annonsörer t.ex. vara den som erbjuder folket resultat, kommentarer, målrepriser och annat spännande i realtid och brett för alla som inte kan vara på plats. Eller varför inte vara avsändare till dagens schema under sommar-OS för att driva engagemang. Ett exemepl är denna dynamiska kampanj vi gjorde i samband med fotbolls VM 2018, där vi i realtid räknade ner inför matcherna.

Sist men inte minst har vi Melodifestivalen som varje år har trendande artister och folks röster i sociala medier som går att lyfta ut i det publika rummet. Två äldre men underutnyttjade exempel på detta, som jag 2020 vill se fler av, är Moët visade liveresultat från Wimbledon i London med dynamisk OOH och Nike som uppdaterade annonserna baserat på hur det gick för England i fotbolls-VM 2010.