medborgarplatsen-cykel-sv.jpg
Nyheter / Insikter

Kanal för samhällskommunikation.

2020 bjuder på ett fullspäckat evenemangsschema, inte minst på sportsidan. Det finns mängder med smarta, kreativa och effektfulla möjligheter att bygga varumärke, ha hög relevans och skapa träffsäker kommunikation genom att ta tillvara på synergieffekterna i mötet mellan de traditionella bredare och de digitala smalare medierna. Vi förbereder dig inför marknadsåret 2020 genom att ta fasta på några av de trender som vi kommer få se mer av framöver.

Melodifestivalen, Pride, fotbolls-EM och OS är bara några av många exempel på evenemang som engagerar brett och som erbjuder mer än bara reklammöjligheter. Utomhusreklam har visat sig vara särskilt effektivt för att lyfta samhällsfrågor, eftersom genomslagskraft är en av mediets främsta egenskaper. Ett exempel att inspireras av är biltillverkaren Hyundai som skapar uppmärksamhet långt förbi just den plats där det kreativa tas ut fysiskt genom att adressera problematiken kring återvinning av plast i Spanien. Ett bra sätt för Hyundai att kommunicera om hur de själva arbetar med hållbarhet.

Coca Cola är ett annat fint exempel på detta med sin kampanj ”open, taste, recycle with us”. 

Vårt initiativ The Out of Home Project är ett annat exempel på hur man med hjälp av utomhusreklam kan göra skillnad. Under vintern 2019 förvandlades våra digitala skärmar i Stockholm till ett nödsystem för att hjälpa hemlösa undan vinterns kyla, och i år aktiveras det på nytt. Nödsystemet består av skräddarsydda och realtidsanpassade budskap utifrån tid, temperatur, geografisk placering och hjälporganisationers information. När temperaturen understiger minus sju grader visas information om vart Stockholms hemlösa kan hitta nyetablerade akuthärbärgen, anpassat efter var man befinner sig.

När staden tar beslut om att öppna akuthärbärgen, vilket sker en dag innan öppnandet, kommuniceras behovet av volontärer genom platsstyrda budskap med adress och nedräkning till uppsamlingstider på våra skärmar. Vid mildare väder visas också budskap med information om vart allmänheten kan donera förnödenheter eller engagera sig långsiktigt som volontär.

Casefilm från The Out of Home Project 2019.