hivestack-sweden-expansion-1.png
Nyheter / Press, Produktnyheter

Nytt samarbete med Hivestack stärker Clear Channels programmatiska erbjudande.

4/12-23
Clear Channel stärker det programmatiska erbjudandet genom att ansluta hela sitt digitala varulager till Hivestacks, den största försäljningsplattformen för DOOH.

Clear Channel accelererar utvecklingen av sitt programmatiska erbjudande och öppnar upp hela sitt digitala varulager världens största försäljningsplattform, Hivestack. Genom det nya samarbetet kan fler varumärken från både lokala och globala företag framgångsrikt ta plats på Clear Channels plattform. Ett sådant exempel är Plantagen, vars kampanj också blev den första dynamiska (DCO) utomhuskampanjen programmatiskt i Sverige.

– Vi är otroligt glada över att kunna meddela vår officiella lansering i Norden och har redan sett stora framgångar genom våra etablerade partnerskap i Sverige. Genom att skapa förutsättningar för DCO kan vi öka värdet för medieägare från lokala och internationella företag utanför Sverige, lägger vi grunden för en spännande framtid, säger William Brownsdon, Managing Director EMEA på Hivestack.

Som största utomhusmedieföretag och med den bästa OOH/DOOH-räckvidden på den svenska marknaden, erbjuder Clear Channel närmare 1 500 digitala reklamskyltar från norr till söder med närvaro i de 20 största städerna.

Vårt partnerskap med Hivestack stärker Clear Channels programmatiska erbjudande till DOOH-kunder över hela världen, som nu får tillgång till våra premiumplaceringar på den svenska marknaden. Efterfrågan på programmatisk köp ökar och vi är stolta över att kunan ge varumärken den bästa räckvidd för att leverera effektfulla och riktade kampanjer för sina specifika målgrupper genom OOH-annonsering.

Susanne Persson, Sales Director, Clear Channel, Sverige.

Hela det digitala varulagret är tillgängligt via Clear Channel LaunchPAD, en gemensam europeisk annonsplattform som erbjuder programmatisk handel.

– Som en del av vår pågående programmatiska expansion i Europa är vi glada över att utöka vårt befintliga partnerskap med Hivestack till den svenska marknaden. Den senaste strategiska utvecklingen kommer att göra det möjligt för fler lokala och internationella annonsörer att nyttja flexibiliteten hos vår Clear Channel LaunchPAD-plattform för att planera, aktivera och mäta riktade och kontextuellt relevanta DOOH-kampanjer, avslutar Dom Dunne, Programmatic Commercial Lead på Clear Channel Europe.

I Sverige beräknas annonsintäkterna i OOH uppgå till cirka 1885 MSEK under 2023, varav nästan 40 % kommer från DOOH*. Lanseringen av Hivestacks hela verksamhet i Sverige innebär ett strategiskt steg in i Norden. Hivestack har samarbetat med Clear Channel på andra europeiska marknader, bland annat Storbritannien, Spanien och Nederländerna. Clear Channel LaunchPAD är tillgängligt på 8 marknader, med nästan 10 000 DOOH-skärmar som kan leverera över 1,6 miljarder programmatiska visningar per månad.

*Källa: IRM; Institutet för reklam- och mediestatistik.