dco-plantagen-groupm-clear-channel-02.jpg
Nyheter / Kampanjer, Press

Clear Channel och GroupM lanserar den första dynamiska utomhuskampanjen programmatiskt i Sverige.

30/11 2023
I ett exklusivt samarbete mellan Clear Channel och GroupM-byrån EssenceMediacom går Sveriges första dynamiska kampanj via programmatisk Digital Out-of-Home (prDOOH) live idag. Som den första i sitt slag är kampanjen för Plantagen startskottet för dynamiskt anpassat innehåll för programmatisk utomhusreklam i Sverige.

Programmatisk DCO-kampanj anpassar innehåll efter realtidsdata.

Genom exklusivt partnerskap tar GroupM och Clear Channel det första steget för att dynamiskt och programmatiskt anpassa innehållet på digitala utomhusskyltar. Med fokus på Plantagens elva butiker i Stockholm, använder kampanjen dynamisk (DCO) teknik för att skapa över 150 unika video-versioner automatiserat, beroende på olika faktorer som väder och plats.

När vi köper DOOH programmatiskt har vi möjlighet att nyttja DCO utan att göra några som helst uppoffringar på den kreativa verkshöjden. Detta tack vare att vi kan nyttja dynamiskt innehåll med mycket högre grad av egen styrning. Vi kan också vara mer specifika i våra kreativa anpassningar för att maximera relevansen.

Lotta Billing, Head of OOH, och Joakim Koch, Head of DCO, GroupM Nexus.

Idag tar den programmatiska handeln allt större andelar av DOOH och efterfrågan från annonsörer fortsätter att öka. Att varumärken nu kan nå och engagera sina målgrupper med dynamiska kampanjer via programmatiska köp markerar en milstolpe för digital utomhusreklam i Sverige.

Vi har den senaste tekniken och är otroligt stolta över att kunna erbjuda DCO och HTML5 programmatiskt. Detta ger våra kunder ännu bättre träffsäkerhet genom triggerbaserat innehåll, ökad flexibilitet att själv kunna välja när och var budskapet ska synas. Kunden kan dessutom målgruppsanpassa kampanjens innehåll i realtid. Vi är helt enkelt med och skapar framtidens utomhusmedia, det är fantastiskt.

Susanne Persson, Sales Director, Clear Channel.

Realtidskampanj ska driva besökare till butik under julhandeln.

Kampanjens kärna är att driva kunder till Plantagens butiker på ett innovativt sätt, med ett starkt fokus på relevans och närhet till butik. DCO öppnar dessutom för en variation i innehåll som inte hade varit möjligt att producera traditionellt, där varje material skulle behöva produceras och renderas individuellt. Detta innebär inte bara stora tidsbesparingar men en betydande minskning av produktionskostnader, vilket gör det möjligt för fler att skapa relevant och varierande reklam.

– Det är hög konkurrens om julgransförsäljningen och därför är det viktigt för oss att synliggöra vårt erbjudande och driva besök till någon av våra 11 butiker i Stockholm. Genom en dynamisk utomhuskampanj har vi möjlighet att kommunicera just den butik som ligger bäst till beroende på var budskapet visas vilket ökar relevansen och då förhoppningsvis också butiksbesöken, säger Ulrika Bjurström, Marketing Manager, Plantagen.

Plantagens kampanj visas på Clear Channels digitala utomhusskyltar på Stockholms tunnelbane- och pendeltågsstationer, samt gatumiljö.

dco-plantagen-groupm-clear-channel-03.jpg