c-more-entertainment-ab1-v50-2020-play-spectacular.jpg
Nyheter / Insikter, Press

Förstärkta effektvärden för utomhuskampanjer under coronapandemin

Utomhuskampanjer under coronakrisen har upplevts som mer trovärdiga och relevanta samt gjort ett mer positivt intryck jämfört med tidigare år. Det visar en sammanställning av 121 kampanjmätningar som gjorts v.12-48 av Demoskop.

Att marknadsföring är viktigt under kristider har bekräftats under flertalet kriser och så även i år. Under året har så många som 9 av 10 svenskar sagt att de vill fortsätta höra från varumärken under coronakrisen (Kantar/Sifo).

Vi vet hur viktigt det är att hålla i sin marknadsföring nu och därför är det extra kul att kunna erbjuda en plattform som under hela pandemin har fortsatt att leverera riktigt starka resultat. Vissa annonsörer har erbjudit människor en coronapaus genom att använda ett manér med stark igenkänning. Andra har adderat extra relevans till sin kampanj genom att anpassa budskapen efter kontexten.

Anna Smidemark, Försäljningsdirektör på Clear Channel.

Ökad trovärdighet, relevans och positiva intryck

Mellan veckorna 12 och 48 har Demoskop genomfört mätningar av 121 utomhuskampanjer som visar att observationsvärdet bibehåller nivån från föregående år. Tittar man vidare på upplevelsen av kampanjerna så har samtliga värden förstärkts; exempelvis om kampanjen har haft ett positivt intryck på mig samt upplevelsen av relevans och trovärdighet.

”Under 2020 har människor prioriterat att tillbringa tid utomhus för att må bra men med nya rörelsemönster som vi kontinuerligt har följt upp för att säkerställa att vi lever upp till vår leveransgaranti och vårt produktlöfte. De här mätningarna blir ytterligare ett bevis för att utomhusreklam är en oerhört stark kanal för att nå och engagera människor – även under en pandemi”, säger Anna.

Clear Channels leveransgaranti i coronatider innebär att vi ställer hela vårt lager till förfogande och kompenserar minskade flöden genom att stärka upp våra kunders kampanjer. Vårt löfte är att vi levererar de kontakter du köpt, enligt gällande försäljningsvillkor.

Clear Channel förlänger sina nya och förstärkta villkor in i 2021

För att kunna erbjuda en extra trygghet och flexibilitet vid alla nya bokningar tar vi med oss de nya, kortare, om- och avbokningsvillkoren in i 2021. Det innebär en om- och avbokningstid på 6 veckor för kampanjer som går till och med v.26 2021 (ord. villkor 10 veckor). För kampanjer som går från och med v.27 till och med v.52 2021 gäller 6 veckor för digitala kampanjer och 8 veckor för klassiska.

.

Läs mer om kampanjmätningarna här.

pressbyran-ab2-v49-2020-billboard-group-of-5.jpg

Kontakt.

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer