Nyheter / Inspiration, Press

Clear Channel samlade mediebranschen för att hylla årets bästa utomhusreklam

16/11-22
Årets mest uppmärksammade utomhuskampanjer hyllades när Clear Channel samlade 700 av mediebranschens nyckelpersoner för höstens stora event – Out of Home at its best.

2022 har inneburit en stark tillväxt för utomhusbranschen och efterfrågan på bred räckvidd och kreativa utomhuskampanjer som underhåller och berör är större än någonsin. För att inspirera mediebranschen med det bästa från året som gått, bjöd Clear Channel in till sitt årliga höstevent och samlade närmare 700 branschkollegor på Sergel Hub med konferencier Parisa Amiri i spetsen.

Efter ett starkt år med en stor efterfrågan på digitala kampanjer och kreativa lösningar, ser vi en tydlig trend att utomhus tar allt större andelar från traditionella räckviddsmedier. Det var en härlig känsla att återigen få samla branschen för att tillbringa en hel kväll omgiven av utomhusreklam när den är som bäst.

Claes Kugelberg, kommersiell direktör och vice vd på Clear Channel

Under kvällen uppmärksammades utomhusreklam som gett stor effekt under året. West Pride berättade om deras omtalade kampanj med syftet att uppmärksamma och stoppa en rättsosäker asylprocess för HBTQI-flyktingar, en kampanj som skapat stort engagemang och dessutom fått internationell uppmärksamhet. Coca-Cola berättade om sin hyllade halloweenkampanj för varumärket Fanta som även vunnit priser för sin projiceringsinstallation mitt i centrala Stockholm. Lyko presenterades som ett skolboksexempel för bra utomhusaktivering och berättade om sin positioneringsresa i Sverige och Norden.

– Under 2022 har många varumärken tagit sin utomhusnärvaro till ytterligare nivåer och kombinerat bred räckvidd med kreativa nedslag som fått spridning långt utanför stadskärnan och vissa gånger även landsgränserna. Jag ser mycket fram emot 2023 som förutspås bli ett rekordår för utomhusbranschen, säger Claes Kugelberg.

Nästa steg för programmatiska köp

Clear Channel lyfte även nyheten att de nu tar nästa steg och lanserar sitt programmatiska erbjudande både i Danmark och Norge, efter ett starkt första år på den svenska marknaden. Möjligheten att köpa och aktivera sin kampanj i realtid efterfrågas allt mer och kommer bli en viktig faktor i framtidens mediemix när utomhusreklam kan köpas på ett helt nytt sätt.

Säsongens svenska råvaror

Spessos kökschef Desirée Jaks satte avslutningsvis guldkant på kvällen genom en specialdesignad vegetarisk meny med säsongens svenska råvaror. Därefter intog Benjamin Ingrosso scenen och bjöd på underhållning i världsklass.

Efterfrågan på kreativa utomhuskampanjer som underhåller och berör är större än någonsin.

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer