fanta-halloween-create-spectacular-v43-2022-4-scaled.jpg
Nyheter / Inspiration, Kampanjer

Coca-Cola skapar halloweenstämning med kreativ Fanta-kampanj

1/11-22
Coca-Cola skapar återigen en uppmärksammad och kreativ nationell halloweenkampanj för varumärket Fanta. Kampanjen syns i flera olika format, där stjärnplaceringen är en storslagen installation vid en av Stockholms innerstads mest välbesökta platser.

Coca Colas varumärke Fanta är känt för att under halloween ta över gator och torg med kreativa och träffsäkra kampanjer. Årets kampanj syntes i noggrant utvalda format med målet att få nationell spridning.  Budskapet tog plats i Clear Channels skyltar över hela landet, med extra tryck på huvudstaden där man valde att foliera en spårvagn och att visa Fantas budskap på en spektakulär skärm med projicering mitt i centrala Stockholm.

Coca Cola använde spårvagnens alla tillgängliga ytor för att synas. Budskapet folierades på utsidan av vagnen och sattes även upp i reklamskyltarna inne i spårvagnen. För att skapa den där extra wow-känslan folierades utsidan med reflex-effekter. Fantas budskap når därmed brett, både spårvagnsresenärer och stadens besökare kan ta del av kampanjen, oavsett tid på dygnet.

Tryck på playikonen för att se hur kampanjen såg ut i Sverige.

Under flera veckor kan stockholmare och besökare se spårvagnen passera förbi Klarabergsviadukten, Åhléns City, Sergels Torg, vidare via Hamngatan och dess shoppingstråk, förbi Dramaten och längst med Sveriges kanske mest välkända adress: Strandvägen – ett område med köpstarka besökare.

Efter Strandvägen glider Fantas spårvagn vidare med resenärer på väg till Djurgårdens många museer och andra nöjen.

I god tid inför halloween målades den enorma väggen runt en av Clear Channels största skyltar och en teaser om detta publicerades och spreds i sociala medier, något som skapade extra nyfikenhet. På Medborgarplatsen möts publiken nu av en specialmålad muralmålning runt Clear Channels spektakulära skylt, där det kvällstid projiceras läskiga animeringar.

Utomhusreklam triggar digitala beteenden så som sök, delande i sociala medier, besök på hemsidor och köp. På kvällarna kan man se just det -en ständig ström av publik som låter sig häpnas av Fantas kampanj. Målgrupperna stannar upp, filmar, fotar och delar i sina kanaler.

Kontextuellt relevant utomhusreklam ökar kampanjeffekten med 17%*, vilket Coca Cola har tagit till vara på i det kreativa arbetet med sin halloweenkampanj. Något som bidrar till kampanjens tydliga koppling till halloween är valet av färger eftersom orange är en färg som både förknippas med Fanta och halloween.

Utomhusreklamens kreativa möjligheter är en viktig anledning till att den är effektfull och dröjer sig kvar i människors medvetande, utan att uppfattas påträngande eller störande.

Lång tradition av halloweenbudskap

I fjol vann Fantas halloweenkampanj ett prestigefylld pris. Är du nyfiken på kampanjen såg ut? Kika här.

Se hur kampanjen såg ut i andra länder

Norge

Station Domination på Stortinget tunnelbanestation i Oslo

Tryck på playikonen i bilden för att se hur det såg ut när Fanta tog över Stortinget tunnelbanestation rundt Halloween i Norge.

Kontakt

Få inspiration och se vad du kan göra med ditt varumärke! Kontakta:

Linda Birgersson

Major Client Manager

Maria Borelius

Head of Create & Engage