header.jpg

RADAR FAQ

Clear Channel Radar är ett verktyg som öker träffsäkerheten i utomhuskampanjer och gör det enkelt att nå specifika målgrupper vid rätt tid och på rätt plats

Vad är Clear Channel Radar?
Clear Channel Radar är en plattform och ett planeringsverktyg som använder mobildata för att bättre förstå målgruppers beteenden och rörelsemönster. Med hjälp av Radar kan du öka träffsäkerheten i din utomhuskampanj och nå dina målgrupper vid rätt tid och på rätt plats.

Vilka är fördelarna för annonsörer?
Radar hjälper dig att mer effektivt planera och optimera din utomhuskampanj, genom att förstå dina målgruppers beteenden och rörelsemönster. Med hjälp av Radar kan vi identifiera de bästa reklamplatserna för att nå dina målgrupper. Du kan välja skyltar baserat på demografi, intresse och geografi/plats, vilket ger exceptionell flexibilitet och värdefulla insikter.

Med Radar får du:

  • ännu smartare utomhuskampanjer baserat på målgruppsdata
  • ökad träffsäkerhet i målgruppen
  • ökad relevans gentemot slutkund

Ingår alla Clear Channels skyltar i Radar?
Ja, Radar inkluderar alla våra skyltar i Sverige och kan därför användas vid såväl nationella som lokala kampanjer.

Var kommer Radars data ifrån?
Den mobildata som Clear Channel tillhandahåller via Radar kommer från AdSquare, en noggrant granskad och etablerad tredjepartsdataleverantör som är ledande inom platsteknologi (och som vi sedan tidigare använder inom Clear Channel i UK och Spanien). Datan kommer från mobila enheter, från samtyckande individer, och har en representation på närmare 7 procent av Sveriges befolkning, motsvarande ca. 730 000 personer. AdSquare aggregerar och anonymiserar datan, innan de delar den med oss.

Radars data uppdateras varje vecka vilket gör att du kan ta del av korrekt och uppdaterad information om våra skyltar och så kallad actionable intelligence om var du kan nå dina målgrupper under ständigt föränderliga omständigheter.

Är Radars data GDPR-kompatibel?
Ja. Vi tar dataskydd på stort allvar och värnar om människors integritet. Vi kräver att våra leverantörer (i det här fallet AdSquare) är GDPR-kompatibla, att de kan visa certifiering från tillsynsmyndigheter, arbetar med pseudonymisering och samtycke från individer, samt att de har strikta informationssäkerhetsprocesser.

All data som används i Radar är aggregerad och kommer från mobila enheter, från samtyckande individer. Radar behandlar enbart data på gruppnivå och kan inte på något sätt identifiera, spåra eller rikta sig mot enskilda individer.

Hur godkänner/samtycker konsumenter att deras data används för Radar?
Konsumenter samtycker till att deras geolokaliseringsdata används för Radar genom appar på deras mobiler när de accepterar villkoren för dessa appar. Vi tar dataskydd på största allvar, och alla våra leverantörer är GDPR-kompatibla, vilket innebär att människor uttryckligen/aktivt måste välja att få sina uppgifter samlade och ha möjlighet att välja bort dem när som helst.

Hur relaterar Radars data till Outdoor Impact?
Outdoor Impact presenterar hur många du når med din kampanj och Radar presenterar vilka skyltar som är bäst i förhållande till den målgrupp du vill nå.

Kan jag läsa mer någonstans?
Ja, läs mer här.

Hur gör jag om jag vill ha mer information om eller testa Radar?
Kontakta din säljare så hjälper vi dig.