emotional-art-gallery-mosaic-01.jpeg
Nyheter / Kampanjer, Press

Stockholms tunnelbana förvandlas till digitalt konstgalleri

2019-03-07
Mellan den 7 och den 24 mars kommer resenärerna i Stockholms kollektivtrafik kunna se digital konst på Clear Channels skärmar i tunnelbanan. Under utställningsperioden kommer stockholmarna inte bara kunna uppleva konsten utan även påverka den, eftersom de konstverk som visas vid varje givet tillfälle styrs av invånarnas känslor. Stockholmarna är enligt en tidigare undersökning de mest stressade i Sverige.

Initiativet heter ”The Emotional Art Gallery” och innehåller sex nya originalverk som är skapade specifikt för att balansera negativa känslor. Sex internationella konstnärer har valts ut och var och en har tilldelats uppgiften att skapa ett konstverk som uttrycker och förstärker en positiv känsla: glad, fridfull, energifylld, lugn, kärleksfull och trygg. Var och en av dessa är motsatsen till en negativ känsla, vilka kommer att plockas upp av en nyutvecklad algoritm som analyserar stadens rådande känsloläge och utifrån det väljer vilket konstverk som visas.

Idag gör så gott som varje företag någon form av omvärldsbevakning. Så varför inte använda den typen av realtidsdata som en ny slags kreativ brief, oavsett om det handlar om att skapa konst eller marknadsföring. Det gör innehållet mer relevant, och i det här fallet bättre anpassat för att sprida allt ifrån glädje och energi till lugn och kärlek i pendeltrafiken.

Finn Wikander, produkt- och innovationsdirektör för Clear Channel Scandinavia.

Bland de medverkande konstnärerna finns den framgångsrika svenska motion graphic-konstnären Andreas Wannerstedt och den Berlin-baserade konstnären Susi Sie, som bland annat skapade digitala konstinstallationer för OS-invigningen i Rio 2016.