Nyheter / Insikter, Kampanjer

Långsiktighet – en självklar ingrediens bakom ett starkt varumärke.

15/6-23
En central del i varumärkesarbetet är valet av mediekanal där utomhus under flera år har tagit en tydlig plats i Willys mediemix. Tack vare ett återkommande manér med tydlig avsändare och enkel paketering har det resulterat i starka observationsvärden - utöver det vanliga.

Framgångsfaktorerna för att bygga ett starkt varumärke är flera och långsiktighet är en av dem. Ett varumärke som har lyckats väl är matkedjan Willys som varit konsekventa i sin varumärkespaketering. Genom både digitala och klassiska utomhusköp har Willys i över ett decennium synts över hela Sverige i olika format. Deras slogan ”Sveriges billigaste matkasse” har hängt med under flera år och idag har de en tydlig position på marknaden. 

1 av 3 minns en utomhuskampanj - 7 av 10 minns Willys

Att kombinera hög räckvidd och synlighet är en av utomhusmediets styrkor, men effektmätningar visar också starka observationsvärden. Förutom att uppmärksamma kampanjen lagrar målgruppen den också i minnet. Enligt statistik från Demoskop minns 1 av 3 en utomhuskampanj. För Willys är trenden tydlig. Utomhuskampanjerna har genererat höga observationsvärden och från 2017 har observationsvärdets genomsnitt ökat med 49 %. Demoskops senaste kampanjmätning visade dessutom att så många som 77 % hade observerat Willys kampanj.

Att nästan åtta av tio känner igen Willys utomhuskampanj är ett fantastiskt resultat. En framgångsfaktor är att Willys under lång tid har jobbat med ett återkommande manér med klara färger och tydlig avsändare, där de på så sätt lyckats öka kampanjobservationen över tid, säger Ida Holmström, Senior Insight Analyst på Clear Channel. 

Det är flera faktorer som bidrar till en hög igenkänning, inte minst att målgruppen behöver uppleva att kampanjinnehållet är relevant för dem men framförallt att Willys är konsekventa i sin paketering.  

– Det finns en tydlig koppling mellan relevans och igenkänning eftersom det hjälper budskapet att nå fram. Willys använder korta budskap som är enkla, tydliga och lätta att ta till sig. Kampanjerna är även alltid relevanta eftersom både matkasse och budskap anpassas efter säsong, säger Ida Holmström, Senior Insight Analyst på Clear Channel.   

willys-ab5-v39-2017-play-spectacular.jpg