iciw1.jpg
Nyheter / Press

ICANIWILL satsar brett med utomhusreklam för att nå ut till unga

2020-11-05
Förra veckan lanserade träningsföretaget ICANIWILL en av årets största utomhuskampanjer tillsammans med Clear Channel.

Kampanjen kallas Running Sucks och har producerats av ICANIWILL’s inhouseavdelning. Med den vill de stärka varumärkeskännedomen och nå ut till både nya och befintliga målgrupper. Budskapet i kampanjen är enkelt att relatera till och spelar an till många även utanför den givna målgruppen.

– Eftersom målet har varit att skapa kännedom och få ut vårt varumärke till en stor målgrupp, så var det en självklarhet för oss att gå brett med utomhusreklam, säger Erik Björk, Chief Growth Officer på ICANIWILL.

Förutom att synas utomhus gick kampanjen även i sociala medier och andra digitala kanaler. Historiskt sett har företaget satsat framförallt på digital annonsering, men väljer nu att testa nya vägar.

– I dag blir man som konsument exponerad för extremt mycket digital reklam och det är lätt att bli en i mängden som annonsör. Vi anser att utomhusreklamen är ett bra komplement med hög trovärdighet.

Med kampanjen riktar sig ICANIWILL mot unga och träningsintresserade män och kvinnor. Unga spenderar mycket tid utomhus och de både uppmärksammar och agerar på utomhusreklam i större utsträckning än befolkningen i stort*. Detta är något som ICANIWILL tagit i beräkning när de valt utomhusreklam som media.

- En stor del av vår kundbas är i det yngre åldersspannet och därför kändes det naturligt att satsa på utomhusreklam, med transit i fokus som har bevisats effektiv för den målgruppen.

Erik Björk, Chief Growth Officer på ICANIWILL

Kampanjen är en av de största som i år gått med Clear Channel och den syntes på över 10 000 skyltar runt om i 146 kommuner.

– Vi tror att många fått upp ögonen för oss genom utomhusannonseringen, och kommer lägga märke till oss mer framöver när de ser oss på gymmen och andra annonsytor.

*Källa: OCS Sweden, 2019.

Kontakt