linkedin-instagram-post.jpg
Nyheter / Kampanjer

Här är alla nominerade OOH bidrag i Guldägget 2020.

Varje år belönas de mest innovativa, smarta och kreativa kampanjer i kommunikationstävlingen Guldägget – och nu är det dags igen.

De nominerade bidragen för 2020 har nu presenterats, om än lite annorlunda än tidigare år på grund av rådande coronavirus. Vi är stolta över att för i nionde året i rad vara huvudsponsor för utomhuskategorin. Tillsammans vill vi vara med och föra den svenska, kreativa kommunikationen framåt.

När juryn, som består av 50 medlemmar, ska bedöma bidragen tar de hänsyn till idéhöjd, relevans, nivå på hantverk samt bidragets omdöme.

Nedan har vi sammanfattat de nio bidrag som i år är nominerade i kategorin Utomhus.


Dear Haters.

Uppdragsgivare: SL
Byrå: Garbergs

Stockholms kollektivtrafik rustar upp och till följd av detta måste sträckor och stationer stängas. Resenärer i Stockholm är minst sagt upprörda, vilket de inte är blyga med att visa i sina sociala kanaler. SL skapade därför kampanjen ”Dear Haters”, där de mest irriterade, och roliga, klagomål i sociala medier visas upp i tunnelbanan. Samtidigt passade de på att informera om att det kommer bli värre, vilket är en nödvändighet för att det sedan ska kunna bli mycket bättre.

Ät bättre.

Uppdragsgivare: KRAV
Byrå:
ANR BBDO

Med sin kampanj ”Ät bättre” vill Krav, med glimten i ögat, uppmärksamma allmänheten på att ekologisk mat inte behöver vara nyttiga sallader och spenatsmoothies. Kampanjen, som bland annat synts på billboards och digitala skyltar, ifrågasätter vad bra mat egentligen är och visar att även annan mat kan vara hållbar.

Barn och cancer hör inte ihop.

Uppdragsgivare: Barncancerfonden
Byrå: Garbergs

Barncancerfonden och Garbergs har tillsammans skapat konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop”. Med detta koncept vill de bokstavligt talat visa på att dessa två ord inte borde sitta ihop. Kampanjen syntes utomhus med en kreativ billboard, och rörliga skärmar som delade på orden. Tanken är att de två orden ska väcka känslor och bidra till ett långsiktigt bidrag till insamlingen mot barncancer.

Ölavtalet.

Uppdragsgivare: Norrlands Guld
Byrå: Åkestam Holst NOA

Allt fler planerade öl-träffar rinner ut ur sanden och fraser som ”vi måste ta en öl snart” betyder ofta ingenting. Vi lever i en stressad samtid, men för att säkerställa den sociala samvaron skapade Norrlands Guld tillsammans med Åkestam Holst NOA Ölavtalet – en tjänst där du kan skapa ett bindande avtal om att ta en öl och skicka det till en vän. När vännen godkänner avtalet med hjälp av Mobilt BankID är det bindande. Rinner ölen sedan ut i sanden blir personen som brutit avtalet skyldig att betala vite.

VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN.

Uppdragsgivare: Pressbyrån / Reitan Convenience
Byrå: Åkestam Holst NOA

Pressbyrån ville slå ett slag för den traditionsenliga tre-fikan, och bjöd därför in till en gemensam nationell fika där man kunde köpa kaffe för endast fem kronor. Kampanjen gick ut på att utnyttja larmsystemet ”Viktigt meddelande till allmänheten” som testas en gång i månaden. När larmet tjöt var det dags att bjuda in till fikat. Detta visades bland annat med en nedräkning på flera utomhusskärmar.

Welcome to my hometown.

Uppdragsgivare: Arbetsförmedlningen
Byrå: Le Bureau

Arbetsförmedlingen och Le Bureau tog fram kampanjen ”Welcome to my hometown” på uppdrag från regeringen. Syftet med kampanjen är att visa att det finns outnyttjad talang överallt i landet och vill att arbetsgivare ska tänka om när det kommer till att anställa personer med funktionsvariationer. Uttrycket ”Welcome to my hometown” är lånat från landets flygplatser, och hoppas kunna ta bort den okunskap och de fördomar som finns kopplat till funktionsvariationer.

McMack.

Uppdragsgivare: McDonald’s
Byrå: NORD DDB STOCKHOLM

Allt fler kör elbilar idag, men enligt McDonald’s fokuserar mackarna på mat istället för att bygga ut laddstationer. Eftersom McDonald’s redan har flera laddstationer runt om i Sverige skapade de McMack. Med hjälp av sin ikoniska M-skylt, samt ett lånat bekant skyltmanér, skapade de en egen laddningsstations-skylt. Denna skylt visade pris på laddning men också priset på deras mest populära mål.

Sista Brevet.

Uppdragsgivare: Make a Change
Byrå: NORD DDB STOCKHOLM

I kampanjen ”Sista Brevet” uppmärksammar organisationen Make a Change det stora problemet och konsekvensen av mobbing på arbetsplatser. De har tillsammans med Nord DDB tagit fram ett brev som utgår från verkliga självmordsbrev från personer som tagit sitt liv på grund av mobbing. Brevet sattes upp på en reklamskylt utanför riksdagshuset med förhoppning om en tydligare lagstiftning mot mobbing på arbetsplatser. Organisationen jobbar också för att företag ska ta ansvar och arbeta mer preventivt mot dessa typer av problem som orsakar mer än 100 självmord i Sverige varje år.

Billboard Hotels.

Uppdragsgivare: McDonald’s
Byrå: NORD DDB STOCKHOLM

Vi har bina att tacka för en stor del av den mat vi får i oss varje dag. Men 30% av alla bin i Sverige är utrotningshotade, och det beror främst på att de inte har någonstans att bo. McDonald’s tillsammans NORD DDB STOCKHOLM tog saken i egna händer. Med hjälp av McDonald’s befintliga skyltar, tillsammans med reklamskyltars baksidor, skapade de flera bihotel med rum för tusentals gäster. På så sätt hoppas de kunna främja den biologiska mångfalden.