el-taco-truck3-v3-2023-adshel-supermarket-scaled.jpg
Nyheter / Insikter, Inspiration och Kampanjer

El Taco Truck satte produkter till hela tacoritualen på agendan genom butiksnära skyltar

10/5-23
El Taco Truck uppnådde en ökad varumärkeskännedom och ökad försäljning med kampanjer hos Clear Channel.

El Taco Truck säljer produkter till hela tacoritualen, allt från såser till chips, bröd och färdiglagade burritos, och har det senaste året haft två kampanjer hos Clear Channel, både digitala och klassiska. Senaste kampanjen visades med stor synlighet under två veckor i januari 2023 på adshels utanför livsmedelsbutiker (Adshel Supermarket) och andra butiksnära platser.

Så många som 7 av 10 köpbeslut fattas direkt i butiken, och upp till 90% av varumärkesbesluten sker vid butikshyllan. Marketing Director på El Taco Truck, Hanna Berglund, förstod att det är viktigt att nå ut till konsumenterna precis innan de ska handla. El Taco Truck valde därför att nå ut till publiken på stora adshels nära stora livsmedelsbutiker, exempelvis i direkt anslutning till butikernas entréer samt på parkeringsplatser, gator och torg nära dessa.

Kampanjen bidrog till snabb utveckling

Målet med kampanjen var att öka varumärkeskännedomen och även öka försäljning. Hanna Berglund, Marketing Director, är nöjd med resultatet:

-Vi har sett en stadig positiv utveckling inom kännedom och även tänkbarhet över tid, och vi tror definitivt att kampanjen har varit med och bidragit till den fortsatt positiva snabba utveckling vi såg i Q1.

Vi vet med säkerhet att denna kampanj i synnerhet hjälpt till att driva nyfikenhet och en vilja att agera, alltså köpintention, vilket är enormt roligt och ett bevis på att vi kan se en effekt även på kort sikt i dessa typer av aktiveringar.

Hanna Berglund, Marketing Director på El Taco Truck

Novus undersökte i april 2023 hur mycket av personers köpbeslut som påverkas av kampanjer. Hela 52% av respondenterna i undersökningen svarade att deras köpbeslut styrs av kampanjer i mycket hög eller ganska hög utsträckning.

I samarbete med Clear Channel, gjordes en kampanjmätning för att undersöka effekterna av just El Taco Trucks kampanj. Mätningen visade att nästan 10% av de som sett kampanjen även köpte en eller flera av produkterna som visades i kampanjen.

Kampanjeffektmätningen visade en tydligt ökad kännedom hos målgrupperna och en ökad köpsintention. Utöver detta svarade ungefär 4 av 10 att de var blivit mer positiva till varumärket, 44% att de var blivit intresserade av att köpa produkterna, och mer än 3 av 10 uppgav att de ville ha mer information efter att de sett kampanjen.

Berglund berättar att resultaten är viktiga för El Taco Truck, som inte funnits på marknaden i årtionden.

– Vi, som ett litet nystartat bolag, kom upp i branschsnittet och ibland lite högre i avsändar-ID, obs-värde med mera. Detta var också otroligt kul att se, och är för oss ett bevis på att vi har fyllt varumärket med rätt saker, och att det finns en tydlighet i vårt uttryck och vad vi står för.

Appellerar extra till unga

Unga i åldern 16-25 sticker ut i mätningen. De har i högre grad än andra målgrupper sett kampanjen och fått ett mer positivt intryck av kampanjen.

– Att unga sticker ut i denna mätning kom inte som en överraskning. Vi har sett det även i andra mätningar där vi tenderar att score högt i en något yngre målgrupp. Vi har en tonalitet och ett uttryck som är lite mer vågat. Vår kommunikativa attitydsmålgrupp är urban, öppen för att testa nytt, och vill utforska nya smaker och kulturer. Denna attitydsmålgrupp har en viss överrepresentation bland de yngre, men det finns även många äldre och småbarnsföräldrar representerade, berättar Berglund.

Utomhusreklam har spelat en viktig roll för El Taco Truck

Marketing Director Hanna Berglund berättar att utomhusreklam alltid har spelat en viktig roll i El Taco Trucks mediastrategi.

– Kännedomsutveckling har varit högsta prioritet under vårt första år som köpare på annonsmarknaden. I tider som dessa, och i takt med att vi nu ser att vår kännedom ökat, blir köpnära eller i vårt fall butiksnära mediaköp allt viktigare. Vi vill säkerställa att de kampanjer vi gör fortsätter bidra till kännedom, men också att vi hela tiden konverterar till tänkbarhet, och hela vägen bort till faktiska köp. Det är dock mycket svårare att hitta dessa kanaler för en aktör som inte äger sina egna säljkanaler. Därför är vi extra glada över denna kampanj som för oss är ett bevis på att det går att jobba långsiktigt och kortsiktigt på samma gång. Vi påminner om vilka vi är och att vi finns, samtidigt som vi precis innan du gör valet i hyllan lyckas hamna top of mind hos konsumenten, konkluderar Berglund stolt.

Kontakt

Är du nyfiken på hur du kan påverka dina målgrupper? Ta kontakt med din säljare idag. Vill du veta mer om kampanjen? Ta kontakt med Christoffer Edenwind.

Christoffer Edenwind

International Key Account Manager