programmatic-team-v1-scaled.jpg
Nyheter / Press

Clear Channel stärker programmatiskt erbjudande – rekryterar skandinaviskt team.

16/6-23
För ett år sedan lanserade Clear Channel programmatiska köp och med en stor efterfrågan från marknaden utökas nu teamet med fler experter som ska stärka det skandinaviska erbjudandet. 

Idag tar den programmatiska handeln allt större andelar av de digitala utomhusköpen (DOOH) och enligt IRM:s senaste rapport spås andelen programmatiska medieinvesteringar att fortsätta öka inom utomhusbranschen. En positiv trend som har hållit i sig sedan pandemin. Förra året lanserade Clear Channel programmatiska köp, sedan dess har lagret gått från 300 skyltar till att idag kunna erbjuda ett lager på 1 500 digitala skyltar över hela Sverige.     

– Genom att öppna upp för programmatisk handel gör vi oss tillgängliga för en helt ny typ av köpare. Vårt lager har femdubblats sedan vi lanserade för bara ett år sedan, vilket bekräftar att vi möter våra kunders behov. De som redan köper andra medier programmatiskt idag har nu fått tillgång till ett helt fantastiskt räckviddsmedia direkt i deras befintliga köpplattformar, säger Susanne Persson, Sales Director, Clear Channel.  

Clear Channel satsar stort på att vidareutveckla programmatiska köp, där man vill öka tillväxten genom ett skandinaviskt erbjudande. I början av året lanserades därmed programmatiska köp i Norge och nu förbereds lanseringen även för Danmark.   

– Vi ser ett enormt intresse från internationella kunder, både på en skandinavisk och europisk nivå men även från andra delar av världen som nu kan ta del av vårt lager via programmatisk handel. Vi arbetar ständigt med att utöka och förbättra vårt erbjudande genom att bland annat göra oss tillgängliga via fler säljplattformar och genom att upp släppa upp skärmar i fler miljöer, såsom flygplatser programmatiskt, säger Susanne Persson. 

Nyrekrytering stärker programmatiskt erbjudande 

För att fortsätta möta marknadens efterfrågan rekryterar Clear Channel ytterligare experter till det programmatiska teamet. Från början var de två, nu utökas teamet ytterligare med tre nya medarbetare. Tillsammans ska de ta sig an den skandinaviska marknaden. Nya roller tillsätts där Customer Success Manager och Programmatic Solutions Specialist blir nyckelfunktioner.    

– Det känns fantastiskt kul att vi nu har vårt nya, skandinaviska team på plats. Vi har stora ambitioner och för att nå vårt mål behöver vi investera i fler resurser och ytterligare kompetens. Kundfokus är av största prioritet och här vill vi ge våra köpare det stöd som behövs i allt från att säkerställa att den programmatiska kampanjen levererar till att implementera ny teknik för att optimera det programmatiska flödet, säger Anna Ek, Head of Programmatic Solutions, Clear Channel.     

Ökad flexibilitet och mätbarhet 

Inom programmatisk annonsering är flexibilitet och mätbarhet kärnan till att skapa bättre, mer relevanta och effektivare utomhuskampanjer. Det är dessutom ett bra komplement till klassiska utomhuskampanjer när kunden vill anpassa innehållet efter målgrupp eller öka närvaron enligt utvalda parametrar från specifika datapunkter.

Vi upplever att kunder framförallt uppskattar flexibiliteten att själv kunna styra när och var kampanjen ska synas, utan att behöva någon längre framförhållning. Att använda kontextuella styrningar genom triggerbaserat innehåll så som väder, trafik och målgrupper ger en ökad träffsäkerhet där kunden verkligen kan nyttja hela potentialen.

Susanne Persson, Sales Director, Clear Channel
programmatic-scaled.jpg

Från vänster: Susanne Persson - Sales Director, Maria Herrström - Customer Success Manager, Joachim Andersson - Programmatic Solutions Specialist, Malin Erlberg - Sales Manager Programmatic, samt Anna Ek- Head of Programmatic Solutions. I det programmatiska teamet ingår även Lars Bruto, Customer Success Manager.

Kontakt

Är du nyfiken på hur du kan starka ditt varumärke med programmatisk? Ta kontakt med Malin Erlberg idag.

Vill du höra mer om Anna Ek och hennes team? Välkommen att kontakta Anna Ek.

Malin Erlberg

Sales Manager Programmatic

Anna Ek

Head of Programmatic Solutions