220118-open-studioi-guldagg-03-nadya-scaled-e1645699140194.jpg
Nyheter / Hållbarhet, Press

Clear Channel blir sponsor för Guldäggets nya specialpris.

15/3
Sveriges främsta kreativa reklamtävling, Guldägget, har i år en ny kategori med syftet att premiera kommunikation som bidrar till en snabbare omställning mot ett mer hållbart samhälle. Priset, som fått namnet Omställningsägget, presenteras i samarbete med Clear Channel.

Kommunikation är ett oerhört kraftfullt verktyg för att engagera människor och skapa beteendeförändringar och det är just vad som behövs om vi ska lyckas med den hållbarhetsomställning vi står inför. På Clear Channel har vi jobbat intensivt med att accelerera vårt miljöarbete och vi ser mycket fram emot att få inspireras av och hylla Sveriges mest kreativa och effektfulla hållbarhetskommunikation

Anna Wiksten, Chief Marketing Officer, Clear Channel Sverige

Specialpriset Omställningsägget syftar till att premiera kreativitet som visar på kommunikationens kraft att accelerera en positiv förändring mot ett mer hållbart samhälle. Det uppmanar och ställer krav på fler kommunikatörer att använda kreativiteten för att accelerera omställningen till ett hållbart samhälle, både vad gäller människor och miljö. Alla varumärken har förmågan att göra skillnad, oavsett bransch och industri.

Juryn för specialpriset består av hållbarhetsexperter och erfarna kommunikatörer som tillsammans ska avgöra vilka bidrag som under året gjort störst avtryck, och bäst använt kreativitet för att verka till en acceleration av positiv förändring mot ett mer hållbart samhälle.

Vilka bidrag tävlar i Omställningsägget?
Som en naturlig följd och förlängning av branschinitiativet Comm to Act lanserade Sveriges Kommunikationsbyråer 2024 specialpriset Omställningsägget. Där bidrag tävlar som är inskickade till Omställningsägget och nominerade i någon av Guldäggets 14 kategorier år 2024.

Med det nya specialpriset vill vi öka viljan hos fler varumärken att använda kreativitetens kraft att etablera nya beteenden och peka på mer hållbara alternativ, för att göra skillnad för fler.

Linda Nilsson, VD på Sveriges Kommunikationsbyråer

Vinnaren av Omställningsägget presenteras på scen under Guldäggsgalan 2024 torsdag den 25 april.

Här är juryn som ska bedöma och utse det första Omställningsägget:
Roshanak Fatahian – Diversity and Inclusion Manager, NORD DDB
Johan Pihl – CINO, Doconomy
Linda Andersson, Kommunikationschef, Axfoundation
Johan Gustafsson, Art Director, Differ Agency
Nina Ekelund, Generalsekreterare, Haga Initiativet
Erik Huss, CEO, Husstainability
Marianne Lockner, Kommunikationstrateg, RISE

Om Guldägget
Guldägget är Sverige äldsta och största kommunikationstävling vars syfte är att höja den kreativa standarden, lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra den framåt. Tävlingen vill inspirera och ge mod till en hel bransch och få kommunikationsskapare att vilja anstränga sig ännu mer för att näringslivet ska få uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldägget.se.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
KOMM är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation, såsom kommunikation, reklam, PR, design, varumärke, content, event, digital, media. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.