clas-ohlson-create-play-adshel-v45-2023-28-scaled.jpg
Nyheter / Insikter, Inspiration och Kampanjer

Clas Ohlson gjorde staden ljusare med kreativ kampanj

13/12-23
Utomhusreklam har förmågan att lysa upp i staden. Detta drog Clas Ohlson till sin spets i mörkaste november då de skapade stor uppmärksamhet med en lysande kampanj som tog för sig och skapade impact. Clas Ohlsons budskap visades både på klassiska och digitala ytor, och toppades av ett bussväderskydd i Stockholm dekorerat med 1 190 meter ljusslinga med inte mindre än 9 200 LED-lampor.

Anja Lauvås, Marketing Leader på Clas Ohlson, berättar om bakgrunden till kampanjen.

– Vårt mål är att bli en destination för ljusslingor under julen – och så klart öka försäljningen både i butik och online. Vi skulle ha ett tidsbegränsat erbjudande på ljusslingor i november, men det är svårt att visa hur fina våra ljusslingor är i mörkret, inne i våra butiker. Utmaningen för kampanjen blev att bryta igenom med vårt budskap, under en hektisk julperiod med många andra reklamer.

En kombination av olika format

För att sprida sitt budskap om erbjudandet på ljusslingor använde sig Clas Ohlson av en kombination av olika format. I tillägg till både klassiska och digitala adshel i hela Sverige samt door streamers på en tunnelbanestation, valde de att sätta pricken över i-et mitt i Stockholm. Den storstilade nationella kampanjen toppades av ett vinterklädd bussväderskydd på Hötorget med ljusdraperier längs väggarna, ljusslingor från taket och med varumärkets logga i topp.

Teamwork makes the dream work

Sex månader innan julafton drog Clas Ohlson igång planeringen med en tydlig önskan om att bidra med så mycket ljus som möjligt i novembermörkret. I ett nära samarbete med Clear Channel och den kreativa partnern Havelle, och efter tidigt godkännande av SL, arbetades idén om att klä in ett helt bussväderskydd i ljusslingor fram. Efter flera månaders arbete med det kreativa utförandet satte reklambyrån Forsman&Bodenfors de sista detaljerna i utförandet, där hela bussväderskyddets väggar och innertak var klätt med det vackra ljusdraperiet, och önskemålet om att få addera Clas Ohlson-loggan ovanpå taket. Ett praktexempel på ett fint samarbete mellan alla parter, som även resulterade i en uppskattad resenärsupplevelse.

Lysande busshållplats

– Då vi blev rekommenderade OOH i mediamixen och fick se skisserna med en busshållplats dekorerad i ljusslingor, var det ingen tvekan. Vi visste att den kreativitet och den impact som ligger i en sådan placering skulle nå igenom och skapa uppmärksamhet, berättar Anja Lauvås engagerat.

Kungsholmen i Stockholm

På Kungsholmen i Stockholm riktade Clas Ohlson extra uppmärksamhet kring öppningen av en helt ny butik. 58% av invånarna i Stockholm reser med tunnelbanan varje vecka, och många kliver av på Fridhemsplan, något Clas Ohlson hade i bakhuvudet i planeringen av kampanjen. Genom att låta budskap om öppningen av nya butiken prägla tunnelbanestationens alla dörrar, nådde Clas Ohlson både resenärer så väl som lokalboende. På öppningsdagen köade hundratals nyfikna kunder i området för att bli bland dom första besökande kunderna.

Imponerande resultat

Kampanjen gav mycket goda resultat, båda om vi jämför med samma period förre året, och med forecast.

Anja Lauvås, Marketing Leader på Clas Ohlson

Lauvås berättar att kampanjen mottogs jättebra både internt och externt, och att många gillade den lysande loggan ovanpå bussväderskyddet.

-Vi är mycket nöjda med annonseringen via Clear Channel. Allt har varit så smidigt och enkelt, och alla involverade var lösningsorienterade och proaktiva.

Kampanjmätningsresultat

På uppdrag av Clear Channel genomförde Demoskop en kampanjeffektmätning med nästan 800 respondenter mellan 16 och 65 år. Mätningen genomfördes i kampanjens distributionsområde, där över 5 300 000 personer i åldersgruppen bor.  Undersökningen visade att 36% av de tillfrågade hade observerat kampanjen, vilket motsvarar nästan 2 miljoner personer.

62% av de som hade observerat kampanjen uppgav att de påverkats i positiv riktning, exempelvis genom att bli mer positiv till varumärket, att ha sökt mer information eller köpt produkten. Detta motsvarar nästan 1,2 miljoner personer. 40% av de som sett kampanjen upplevde den som relevant, vilket varit den starkaste drivkraften till den höga effekten. 9 av 10 upplevde att både avsändare och budskap var tydligt, (vilket är avgörande för att kampanjen ska nå fram).

En av fyra som uppmärksammat kampanjen uppger att de faktiskt köpt produkten, vilket motsvarar närmare 480 000 personer.

Intern stolthet

Anja Lauvås berättar att kampanjen även har bidragit till en intern stolthet.

-Vi rekommenderar andra att göra det samma som oss. Inte bara på grund av den externa impact och resultaten kampanjen gav, men även för den interna stoltheten kampanjen har skapat hos oss.

Tryck på playikonen och se hur kampanjen tog för sig i Stockholm.

Kontakt

Är du nyfiken på hur du kan använda kreativa kampanjer för att lyfta ditt varumärke? Låt dig inspirera genom att se tidigare kampanjer, eller ta kontakt med Mikael Lidbaum eller Maria Borelius idag.

Mikael Lidbaum

Key Account Manager

Maria Borelius

Head of Create & Engage

Ring oss

08-522 400 00. Eller skicka ett email till info@clearchannel.se