Tekniska specifikationer.

Linjära kampanjer.

Möjligheter att boka flexibelt med Flex.
Med flex kan ni skräddarsy er kampanj efter kontakter, visningar eller Share of Voice. Ni kan också visa olika budskap, olika tider, olika dagar och på olika platser samtidigt och på så sätt skapa en ännu högre relevans.

Upplösning och format.
Play Adshel: 1080 x 1920.
Play Spectacular: 614 x 1104.

• Filformat: .mov eller .mp4.
• Codec: h.264.
• Bitrate: Max 20 000 kb/s.
• Framerate: 25 fps.

Vår hårdvara.
Våra skärmar är utrustade med PC-datorer från AOPEN (DE67, DE57 eller DEX5350) med Intel® Core™ i5 processor. Datorerna har 32-bit Windows 7 eller 64-bit Windows 10 installerat och är uppkopplade 4G.

Leveransinformation.
Minst 3 arbetsdagar före kampanjstart ska materialet levereras till oss via vår hemsida för att vi ska kunna säkerställa en problemfri leverans. www.clearchannel.se/ladda-upp-filer

Dynamiska kampanjer.

HTML-kampanjer.

Ni bygger en HTML-kampanj som schemaläggs enligt bokat mediautrymme och visas på våra digitala utomhusskärmar. Mediaspelaren uppdaterar HTML-kampanjen varje gång den är på väg att visas på skärmen så att det senaste innehållet alltid visas.

Teknisk information.
• Vår mediaspelare heter Broadsign och stödjer HTML-kampanjer.

• Browser: Chromium 59 eller senare. Produktion behöver ske inom funktionalitetens begränsningar för korrekt Chromiumversion.
• Vill ni kunna förladda/buffra material innan annonsen kommer in-screen rekommenderar vi att ni lägger till BroadsignPlay() javascript funktion som beskrivs här: https://broadsign.com/docs/broadsign-control/13-0/broadsignplay.html.
• Leveransformat: URL.

• Vid datatriggat annonsmaterial kan vi inte skjuta in en annons endast när det är t.ex. 20 grader. Utan en befintlig annons behöver skiftas mot en annan. Vilket innebär att en annons behöver ligga som en del av annonsloopen och visa ett annonsbudskap som sedan förändras till ett annat när rätt ”trigger” infaller från t.ex. ett väder-API.
• Typsnitt och färgval bör vara webbsäkra för att säkerställa samma utseende på alla spelare.
• Uppkopplingen är via 4G. Vid streaming används Adaptiv Streaming. Kvaliteten på materialet går då ner vid hög belastning för att kunna fortsätta spela, och kvaliteten går upp igen när högre hastighet i nätet återkommer.
• HTML-material och video bör inte alterneras i en HTML-kampanj via URL. Video spelas i så fall i HTML-containern och laddas då in, så ta hänsyn till videons storlek och uppkopplingens hastighet.
• Vid HTML-material för Play Billboards behövs en URL per upplösning: 1920×1080, 1260×720, 1024×576, 640×352 samt 576×320. Kontrollera mot köpta ytor.
• Alla HTML-kampanjer behöver levereras minst 10 dagar innan kampanjstart för att vi ska hinna testa och eventuellt justera den.
• Broadsign dokumentation och resurser för utveckling: https://broadsign.com/docs/broadsign-control/13-0/html5.html.

Interaktiva kampanjer.

Placering av skärmar.
Strategiskt utvalda stationer där flest resenärer passerar. För denna tävling gäller följande stationer:
• Odenplan
• Gullmarsplan
• Fridhemsplan
• Citybanan
• S:t Eriksplan
• Medborgarplatsen
• Mariatorget
• Karlaplan
• Hötorget

Teknisk information.
Touch:

• Touch med 10 touch points.
• Stödjer klick, drag, zoom, rotering och att skriva.
• HID-USB stöd i Windows 7/10 (32/64 bits).
Webbkamera:
• 5 megapixel webbkamera.
• Överföring: MJPG: 1280×720 (30 fps).
• Objektdistans: 50-150 cm.
• FOV (Field of View): 100 grader.

Att tänka på.
Kameran är fast monterad där den sitter. Den filmar inte hela tiden utan behöver aktiveras av något som sker på skärmen t.ex. att någon använder touch. Den inbyggda kameran stödjer inte avancerade tekniker som AR, men ni kan t.ex. Lägga in olika filter i bak/framgrunden.

För att reducera laddningstider vid touch eller specialkampanjer som t.ex. ska gå 100% SoV mellan vissa tider så rekommenderar vi att HTML-kampanjer levereras som ett HTML-paket.

Kontakta Erik vid tekniska frågor.

Eric Rinaldo

Technical Product Owner