Showcase / Inspiration, Kampanjer

Netflix vände världen upp och ner

7/6-22
Stockholm öppnade dörren till den parallella dimensionen The Upside Down när Netflix tog över gator, tunnelbanestationer och Medborgarplatsen med en spektakulär utomhuskampanj för att uppmärksamma premiären av Stranger Things, säsong 4. Netflix förebådade ankomsten av nya säsongen med en imponerande och massiv out-of-home-kampanj, med allt från 3D och AR till stora projiceringar. Olika versioner av kampanjen visades på 15 stora landmärken över hela världen, där Stockholm blev en viktig bricka.

Världen vändes upp och ner när The Upside Down tog över ikoniska platser i 14 olika länder. Förutom på Medborgarplatsen i Stockholm kunde man se förebådandet av nya säsongen på Empire State Buildig i New York, Bondi Beach i Australia, Duomo Square i Milano, Malecon Barranquilla i Colombia, the Gateway of India i Mumbai, Menara Kuala Lumpur i Malaysia, Al-’Ula National Monument i Saudi Arabia, Cologne Media Park i Tyskland, XBox Plaza i Los Angeles, Wawel Castle i Krakow, Guggenheim-museet i Bilbao, Telefónica-byggnaden i Madrid, och Plaza del Callao i Madrid. I tillägg visades vissa element i Shoreditch i London och i Tokyo i Japan.

Tryck på playikonen i bilden och se hur Netflix tog ut sitt budskap i Stockholm.

Fem olika moment

The Upside Down är den kampanj som kombinerat flest olika kreativa, nya och trendiga sätt att fånga publikens uppmärksamhet och gillande. Kampanjen bestod av hela fem olika moment och tog plats i Sverige i slutet av maj 2022.

Netflix säkrade uppmärksamet genom en Station Domination på Östermalstorg där de folierade uppgången mot Stureplan och även hade alla klassiska format. Rulltrappsskyltarna var mycket populära (såpass att skyltarna behövde fyllas på flera gånger under kampanjperioden).

På samma station gjordes en 3D/Anamorfisk digital spot 100% på en billboard där man fick intryck av att varelsen från The Upside Down tar sig ut genom portalen.

På pendeltågsstationen Odenplan och Slussen användes AR (Augmented Reality) till att ”vända världen upp och ner”, så att man fick ett intryck av att tågen kom in från taket och att människor gick i taket. Ett filter användes som gav känslan av miljön som råder i det parallella universum som Stranger Things handlar om.

25 maj kulminerade kampanjen med en projicering på stora väggen vid Medborgarplatsen i samspel med den digitala ytan på samma plats. Publiken fick se en fyra minuter lång spelning från kl 22:30. Tidpunkten var noggrant utvald, då det var löningsdag med ledigt dagen efter (Kristi himmelsfärd). Att det även var varmt och soligt bidrog till att det var karnevalsstämning på platsen, perfekt för en lansering av Stranger Things nyaste säsong. I tillägg till projicering på väggen hade de en ljusshow under trädet framför väggen samt ljud, vilket bidrog till en magisk visning.

AR, 3D, station dominations, ljus- och ljudshow och träffsäkra projiceringar – den här kampanjen gick ingen förbi!

Kontakt

Maria Borelius

Head of Create & Engage

Jonas Jägerskog

Major Client Manager