mondelez-international3-v16-2017-vaggskylt.jpg
Showcase

Marabou – Snapchat

Marabous Snapchatsuccé i tunnelbanan.

Marabou kombinerar utomhusreklam med sociala medier i ny snapchat-kampanj.

I samband med att Snapchat gjorde det möjligt för annonsering i Sverige så gjorde Marabou en succékampanj som visade lysande resultat. Kampanjen pågick under veckorna 16-18 och bestod av väggskyltar i tunnelbanetågen, kombinerat med Playskärmar i tunnelbanemiljön och i Köpcentrum. I kampanjen uppmanade Marabou Snapchat-användare att scanna Spöket för att låsa upp ett helt nytt, unikt Marabou-filter.

Enligt uppdaterade siffror från Snapchat låstes filtret upp 12 332 gånger under perioden 15 april till 8 maj. Av dessa användare var det 5 106 gånger filtret skickades mellan användare eller lades upp på Snap-Story.

Totalt 36% av resenärerna i åldern 16-65 i Storstockholm observerade kampanjen under perioden, vilket motsvarar 530 000 personer. Av dessa var 69% i åldrarna 16-25 år.

När snapchat öppnade upp möjligheten att annonsera i Sverige gjorde Marabou en mycket framgångsrik Snapchat-kampanj med speciellt framtsagna Marabou-filter. I smaband med annonseringen fick vi en Snapcode, dvs en unik kod formad som Snapchat-spöket, som henom att skanna den gav möjlighet att få tillgång till Marabous filter. Marabou ville testa intresset att skanna en Snapcode for att åf ytterliga information/interaktion med kommunikationen. Resultatet överträffar våra förväntningar och öppnar upp möjligheten att koppla utomhusannonsering med mobila/sociala medier.

Annika Lindholm, Nordic Media Manager Mondelez International
mondelez-international1-v16-2017-vaggskylt.jpg

För mer inspirerande case beskök vårt inspirationsgalleri.