OOH + Digitala medier = Utmärkt rekryteringspotential!

multisoft-ab2-v50-2019-window-panel-scaled.jpg

Digitala medier är för många en viktig plattform för att nå och engagera potentiella medarbetare. Sociala medie-kampanjer och en väl utformad karriärsite är viktiga verktyg i extern employer branding, men för att säkerställa att det finns en bra balans mellan långsiktigt varumärkesbyggande och kortsiktig rekrytering behövs ofta komplement.

Utomhusreklam leder ofta till vidare sök och faktisk konvertering – inte minst bland unga personer (18-29 år). Med vår ständiga närhet till mobiltelefonen, kombinerat med människors benägenhet att agera på utomhusreklam, är OOH + digitala medier en bra kombination för att både stärka sitt employer brand och rekrytera.

Multisofts transitkampanj blev en viral succé.

Ett imponerande exempel i närtid är Multisoft som försökte nå en målgrupp som är oerhört svåra att nå och är skickliga på att komma undan online-annonsering genom exempelvis adblockers. Multisofts rekryteringskampanj på tunnelbana/pendeltåg i Stockholm resulterade i 800 jobbansökningar och i och med den virala spridning som kampanjen fick genom att personer fotade annonsen och publicerade i sociala medier har närmare 30 000 personer antagit utmaningen för att knäcka koden.

I en artikel i Resumé berättar Johan Cervin, HR-chef på Multisoft, om hur de på tre veckor fick ansökningar motsvarande tre år genom en programmeringsutmaning i tunnelbanan.

Kontakt.

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer