mockup-zara-l-play-adshel-group-of-5-1-1-1-scaled.jpg
Nyheter / Kampanjer, Press

Zara Larssons albumsläpp nådde miljontals skandinaver genom dynamisk utomhuskampanj

För att maximera genomslaget vid släppet av sitt nya album tog popstjärnan Zara Larsson hjälp av Clear Channels digitala skyltar runt om i hela Skandinavien.

Zara Larsson släppte sitt tredje album Poster girl den 5 mars, en stor händelse för fans över hela världen. För att få maximalt genomslag valde hon att förstärka sin lansering genom ett samarbete med Clear Channel och en spektakulär kampanj på över 2000 digitala skyltar och billboards över hela Sverige, Norge och Danmark under tio dagar.

Lanseringens höjdpunkt var en streamad livekonsert på YouTube på Internationella kvinnodagen. Genom att nyttja de flexibla möjligheter som kommer med digital utomhusreklam kunde kampanjen viktas så att YouTube-konserten stod för en majoritet av utrymmet under tiden då det var som mest relevant – det vill säga helgen innan, och på Internationella Kvinnodagen. Därefter viktades kampanjen för att istället fullt ut fokusera på albumsläppet.

– Vi har en skandinavisk plattform som är oslagbar när det gäller att bygga varumärke, engagera unga målgrupper och trigga digitala beteenden, därför var det givet att tacka ja till att delta i lanseringen av Zara Larssons nya album och livekonsert. Genom tusentals digitala skyltar i miljöer där miljoner skandinaver dagligen rör sig tog kampanjen för sig på ett sätt som kändes värdigt en världsstjärna, säger Claes Kugelberg, Kommersiell chef på Clear Channel.

.
Information om kampanjen

Kampanjdatum: 5 – 14 mars

VAC (antal kontakter): 29,3 miljoner

Spelningar: 4.467.682


Antal skyltar: 2 010 st


Paket:

– Play Adshel National L, Play Lagunen (Norge)
– Play Adshel Mall XL (Danmark)
– Play Adshel National M, Play Spectacular Medborgarplatsen & Avenyn (Sverige)

.

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer