maarud.jpg
Nyheter / Insikter

Utomhustrenden som är här för att stanna

Varumärken som upprätthåller, eller till och med ökar, sin marknadsföring i kristider kommer oftare ut starkare på andra sidan. Det visar flera studier. Samtidigt vet vi också att varumärken som investerar i kreativa utomhuskampanjer uppfattas som marknadsledande och blir ihågkomna hos konsumenterna (OCS Sweden, 2019). Kanske är det just därför vi investerade kraftigt i kreativa kampanjer 2020 - en trend som vi tror har kommit för att stanna.

Varför kreativa utomhuskampanjer?

  • Varumärken som använder kreativ utomhusreklam blir ofta uppfattade som marknadsledande och innovativa.
  • En kreativ kampanj blir ihågkommen i högre grad än andra kampanjer.
  • Kreativa element skapar ökad uppmärksamhet för kampanjen.

Inspiration från Skandinavien

Danmark, Lidl
Lidls födelsedagskampanj tog plats i en spännande mediamix där utomhus och sociala medier kopplades samman med hjälp av AR med Snapchat. AR adderade ett extra lager till kampanjen och gav inte användaren bara en upplevelse, utan också möjlighet till att vinna en Kia Ceed Plug-in hybrid bil. Se mer här.

Norge, Maarud
Maaruds lansering av sina nya heta Tortillachips, skapade otrolig uppmärksamhet med en rykande adshel – så pass mycket uppmärksamhet att norsk press skrev om kampanjen. Se mer här.

Sverige, Nespresso
Den nya Nespresso-maskinen, Verturo next, presenterades in real life i hjärtat av Stockholm där våra våra adshels användes som skyltfönster.

nespresso.jpg

Vill du hänga med på trenden in i 2021?

Vi hjälper dig gärna. Kontakta oss för att diskutera lösningar och möjligheter.

Karl Höglund

Business Development Manager – Digital & Create

Ring oss

08 522 400 00. Eller skicka ett email till info@clearchannel.se