fredrik-lamotte.jpg
Nyheter / Press

Urstarkt första halvår för Clear Channel

2018-06-28
Utomhusbranschen går starkare än någonsin och har ökat 25 procent hittills i år, enligt Sveriges Mediebyråers statistik. Clear Channel har drivit den tillväxten och fortsatt befäst sin position som marknadsledare genom en kraftig digital expansion, stark försäljning och en produktutveckling i framkant. När första halvåret ska summeras så pekar allt på ännu ett nytt rekordår för bolaget.

De senaste åren har visat på en kraftig tillväxt för utomhusreklambranschen och i samband med det en rad rekordår för Clear Channel i Sverige. Tillväxten har möjliggjort en rad stora nya investeringar och under 2018 expanderas det digitala nätverket ytterligare runt om i hela landet, i enlighet med företagets strategi på kraftig digital expansion. Årets etableringar innebär en markant ökad räckvidd i det digitala riksnätverket och närvaro i 19 av Sveriges topp-20 städer, samt 165 nya skärmar och totalt 880 skärmar i Sverige. Dessutom har man vuxit personalstyrkan med ett tjugotal personer under året, senast med en svensk säljdirektör i Anna Smidemark som tillträder efter sommaren.

Annonsörer idag efterfrågar stor räckvidd och impact, vilket innebär att det är högsta prioritet att vi fortsätter expandera även vårt digitala nätverk över hela Sverige. Vi leder utvecklingen inom utomhusreklam i Sverige men vi nöjer oss inte där. Med dessa investeringar på plats stärker vi vårt unikt starka erbjudande ytterligare och har nu kapacitet till att leverera en digital riksprodukt.

Fredrik Lamotte, försäljningsdirektör för Clear Channel Scandinavia.

Under 2018 har Clear Channel drivit marknaden varje månad och med noterade marknadsandelar på över 50 %. En viktig drivkraft till den ökade försäljningen är att Flex – Sveriges första programmaticplattform för köp av digital utomhusreklam –  varit en stor succé och har anammats i hög grad av kunderna.

Det är uppenbart att traditionella räckviddsmedier som TV tappar, framför allt i intressanta målgrupper som till exempel unga. För att hålla oss relevanta och efterfrågade utvecklar vi utomhusmediet med nya innovativa format och skapar en helt annan flexibilitet med möjlighet att synas vid intressanta tillfällen. Statistiken är entydig - annonsörerna gillar det vi gör

Fredrik Lamotte