Unilever satsar stort på 3D i sin senaste kampanj för Rexona
5/9-22
Lagom till sommarvärmen 2022 spred Unilever sitt senaste budskap om sina deodoranter. Varumärket skapade stor uppmärksamhet och impact genom att skapa en illusion av att deodoranterna flyger ut ur skärmarna.
Brand Manager i Unilever, Elin Järvinen och Unilevers Head of Media, Eva Nygårdh, förklarar varför de valde just denna perioden.
– När sommaren kom och extra många var utomhus, samtidigt som vi stod inför första sommaren utan restrektioner, ville vi sprida vårt säsongrelevanta budskap till den stora massan, snabbt. Detta går i linje med Clear Channels kanaler.
Kampanjen visas på ett hundratals digitala adshels över hela Sverige och Danmark, på gator och torg, i kollektivtrafiken och i köpcentrum. Unilevers budskap var svårt att gå miste om för den som rörde sig i Sverige och Danmark, då huvudprodukten i kampanjen nästan hoppar ur skärmarna. Unilever är först i Skandinavien med att i så stor grad nyttja fördelarna med 3D. Innan har vi sett 3D-kampanjer på större skärmar, eller bara några enstaka.
Användningen av 3D i kampanjen tros vara mycket effektfullt. Det i kombination med räckvidd var förväntad att skapa hög igenkänning och impact. Att kampanjen också visades på så många platser nära återförsäljare, tros ha haft en tydlig effekt på försäljning, då många köpbeslut tas nära köptillfället.
Vi tycker att utomhusreklam är en av de roligaste kanalerna att jobba med, för att räckvidden är så bred. Det finns också mycket utrymme för kreativitet. Till exempel kan man lokalisera efter plats, säsong, tid på dygnet, eller som i vårt fall där vi valde att använda digital 3D.
Kampanjen visades också på Play Spectacular i Sverige. Även i Danmark var varumärket först med att nyttja 3D-effekter över hela landet.
Tryck på playikonen för att se hur Rexona tog ut sitt budskap i Sverige.
Här kan du se hur kampanjen såg ut i Danmark.
Kontakt
Är du nyfiken på vad ditt varumärke kan göra med 3D? Ta kontakt med: