play-1120x800.jpg
Nyheter / Press

TV-CHEF TILL CLEAR CHANNEL

2018-12-20
Clear Channel rekryterar ny skandinavisk säljdirektör, som återigen hämtas från TV. Sami Vikback från Bonnierägda MTV i Finland efterträder Fredrik Lamotte, som väljer att lämna på grund av familjeskäl. Bytet sker först i april 2019.

2018-12-20

  • Clear Channel rekryterar ny skandinavisk säljdirektör, som återigen hämtas från TV. 
  • Sami Vikback från Bonnierägda MTV i Finland efterträder Fredrik Lamotte, som väljer att lämna på grund av familjeskäl.
  • Bytet sker först i april 2019.

Ett drygt år efter den skandinaviska sammanslagningen ser Clear Channel tillbaka på 2018 som ett framgångsrikt år med försäljningsrekord på samtliga tre marknader. Dock kommer framgångar sällan utan ett pris och Fredrik Lamotte, till vardags bosatt i Höllviken utanför Malmö, har under en längre tid upplevt att dagarna ifrån familjen blivit för många. Därför väljer Lamotte att lämna Clear Channel och mediebranschen. Från och med april 2019 kommer istället Lamotte börja en ny tjänst som säljdirektör på ett FMCG-bolag i Malmö.

Som ersättare har Sami Vikback rekryterats. Vikback har nyligen aviserat sin avgång från sin tjänst som SVP för den reklamfinansierade delen (affärsområdeschef reklamfinansierade kanaler) hos MTV i Finland. Vikback har gedigen erfarenhet från mediebranschen, främst inom TV med många år på Discovery Networks och Bonnierägda MTV (Finland) i bagaget. Sami Vikback kommer tillträda sin tjänst i april och ingå i Clear Channels skandinaviska ledningsgrupp.

Ola Klingenborg, VD Clear Channel Scandinavia

Utomhus har de senaste åren utvecklats till att bli ett huvudmedia, både vad gäller tillväxt och framförallt när man ser vilka profiler vi nu attraherar. Sett till Samis bakgrund och fantastiska track-record inom såväl Discovery som Bonnier är han, för oss, en drömrekrytering som kommer stå för bibehållen kontinuitet samt hög kvalitet i hela vår skandinaviska organisation.

Sami Vikback, tillträdande försäljningsdirektör

Utomhusmediets explosionsartade tillväxt de senaste åren är något jag hittills följt från avstånd. Den utvecklingen, i kombination med digitaliseringsresan som branschen genomgår, gör att utomhus är den kanske mest spännande mediekanalen just nu. Därför kändes det helt rätt när jag fick frågan och jag ser fram emot att fortsätta utveckla Clear Channels redan starka marknadserbjudande och position på mediemarknaden.

Fredrik Lamotte, avgående försäljningsdirektör

När jag ser tillbaka på mitt år på Clear Channel så är jag otroligt stolt över vad vi lyckas uppnå. Samtidigt är jag inte färdig riktigt ännu, utan ska säkerställa att vårt första kvartal 2019 blir det bästa någonsin.