flex.jpg
Nyheter / Press

Succé för Flex

2018-04-12. När Clear Channel summerar det första halvåret sedan lanseringen av den programmatiska plattformen Flex konstaterar vi att efterfrågan varit hög. Möjligheten för annonsörer att variera när och hur mycket man syns med sin kampanj anses vara den främsta orsaken bakom succén.

I september 2017 introducerade Clear Channel Sveriges första programmaticplattform Flex. Flex möjliggör för annonsörer och mediebyråer att köpa och använda digital utomhusreklam (DOOH) helt flexibelt och innebär att kampanjer enkelt kan styras utifrån räckvidd, frekvens, geografi, tidpunkt på dagen, share of voice (SoV) samt en mängd andra variabler. Efterfrågan för Flex har varit hög och lanseringen har varit en stor succé som använts flitigt av flera ledande annonsörer.

– Annonsörsnyttan har varit vårt fulla fokus under hela processen för att ta fram vår nya Programmatic-plattform och därför känns det extra kul att se att det har anammats i så hög grad av våra kunder. Målet har varit att det ska bli enklare och mer flexibelt för våra annonsörer att maximera effekten av sin utomhuskampanj. När vi summerar det första halvåret kan vi verkligen konstatera att vi har lyckats, säger produktdirektör Finn Wikander.

2011 etablerade Clear Channel Sveriges första digitala utomhusnätverk då företaget lanserade digital utomhusreklam i tunnelbanan. Satsningen blev en stor framgång och sedan dess har nätverket byggts ut kraftigt, och de digitala intäkterna har ökat därefter. Clear Channel är därmed marknadsledare i Sverige med ett rikstäckande digitalt nätverk i såväl tunnelbana, pendeltåg, köpcentrum som gator och torg. Totalt uppgår nätverket till cirka 800 digitala skärmar i Sveriges 20 största städer. Clear Channel är dessutom ledande inom digital DOOH i hela Skandinavien. Sammanlagt har Clear Channel mer än 1700 digitala skärmar och når därmed nästan 20 miljoner människor i Sverige, Norge och Danmark.