norge-pepsico-nordic-norway-v27-2020-adshel-2-scaled.jpg
Nyheter / Insikter

Strålande utsikter för utomhussommaren 2021

De senaste veckorna har vi sett en tydligt nedåtgående trend för smittspridningen av covid-19 och i kombination med den höga vaccinationstakten kan samhället göra sig redo för att öppnas upp med en rad lättnader av restriktionerna. Från 1 juni får restauranger och barer förlänga sina öppettider och nöjesparkerna samt biograferna kan återigen slå upp dörrarna.

För fler aktuella utsikter från Clear Channel, klicka här.

.

Det levande stadslivet som vi längtat efter är nu nära och på Clear Channel förväntar vi oss se allt fler människor i alla våra miljöer framöver.

– Det märks tydligt att vår prognos över hur människor kommer att röra sig i såväl stadsmiljö, som i kollektivtrafiken och köpcentrum delas av många varumärken som är måna om att synas stort när städerna öppnas upp. De senaste veckorna har bokningstrycket varit högre än under samma period 2019 och flera format är helt slutsålda den närmaste perioden, säger Anna Smidemark, Sales Director i Clear Channel.

Lättnader av restriktioner innebär nya semestermöjligheter.
De nya lättnaderna av coronarestriktioner har varit efterlängtade och innebär att restauranger och barer får ha öppet till 22.30, att biografer får ta emot 50 personer per biosalong och idrottsevenemang och teaterföreställningar utomhus får ta emot upp till 500 personer. Att även nöjesparkerna får slå upp sina dörrar igen ledde till en så hög efterfrågan att Lisebergs webbsida kraschade när de öppnade upp sommarens biljettbokning.

– Sveriges handlare ser för första gången på över ett år ljust på framtiden, den svenska turistnäringen rapporterar om ett rekordhögt bokningstryck och vaccinerade svenskar längtar till allt vad det livliga stadslivet har att erbjuda. För oss innebär det såklart att förutsättningarna att nå och engagera människor i utomhusmiljö är bättre än på väldigt länge, säger Anna.

Den ökade efterfrågan på utomhusreklam har skett succesivt under våren med en relativt jämn spridning bland såväl branscher som våra olika format och miljöer. Bland de kampanjer som gått den senaste tiden syns alltifrån produktlanseringar och rikstäckande räckviddskampanjer till kreativa kampanjer med tydliga interaktionsinslag.

– De trender som sticker ut hos oss just nu är dels att upplevelseindustrin kommer tillbaka, att fler varumärken börjar planera för kampanjer i transitmiljö och att den långsiktiga medieplaneringen tar större plats med fler bokningar för vinterhalvåret, säger Anna.

Just nu.

  • Under vecka 20 sjönk smittspridningen med 40% i Stockholm och Västra Götland hade det lägsta antalet nya coronafall på över ett halvår.
  • Vaccinationsgraden i landet låg 28 maj på 44,5% vilket innebär att över 3,6 miljoner svenskar påbörjat sin vaccinering.
  • Allt färre svenskar oroar sig över pandemins konsekvenser och mer än 7 av 10 ser ljust på framtiden (Kantar Sifo).
  • Handlare inom parti- och sällanköpshandeln är optimistiska och ser nu ljust på framtiden när det gäller såväl försäljning som lönsamhet och antal anställda (Handelsbarometern maj 2021).
  • Sverige öppnar upp! Regeringen meddelade 27 maj att fyra av de fem avvecklingsfaserna för coronarestriktionerna ska vara klara redan i september.

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer