
Största insiktsundersökningen i sitt slag guidar kunder till att lyckas med utomhusreklam
Utomhusreklam är en stark kanal för att aktivera målgrupper, nå ut med relevanta och dynamiska budskap och skapa direkta konverteringar, det visar den största svenska insiktsundersökningen i sitt slag som presenteras av Clear Channel, Dentsu Data Labs och Posterscope.
Hur beter sig, känner och tänker svenska folket när de vistas i utomhusmiljö och vad får det för betydelse för hur vi tar emot och agerar på utomhusreklam? Det är områden som behandlas i insiktsundersökningen Out-of-home Consumer Survey Sweden (OCS), som baseras på svar från 2500 respondenter i Sverige, mellan 18-75 år. Undersökningen har tidigare genomförts av Dentsu i andra länder, men det här är första gången den genomförs i Sverige.
– Det har länge funnits en efterfrågan om insikter från den svenska marknaden för utomhusreklam och därför känns det extra kul att nu kunna presentera resultaten från OCS, säger Lisa Alf, Head of Sales & Marketing Analytics.
Undersökningen omfattar bland annat djupdykningar inom sex målgrupper och åtta branscher. Det ger en möjlighet att fördjupa sig inom sitt eget område men också att göra jämförelser med andra intressanta målgrupper och branscher.
– OCS har gett oss värdefull förståelse för människors drivkrafter i relation till utomhusreklam. Nu ser vi fram emot att kunna hjälpa våra kunder att bli ännu mer relevanta, kontextuella och öka chansen att aktivera sina målgrupper, säger Lisa.
Utomhusreklam – en stark kanal för varumärkesbyggande och aktivering
Bland många intressanta insikter visar OCS bland annat att utomhusreklam är en stark kanal för att bygga varumärke men också för att aktivera målgrupper och skapa direkta konverteringar. Det finns också en tydlig koppling mellan digitala medier, influencers och utomhusreklam.
– Den som är intresserad av att ta del av insikterna för att ännu bättre kunna planera sitt utomhusår 2020 är varmt välkommen att höra av sig till oss, avslutar Lisa.
Undersökningens sex målgrupper:
Pendlare
Storstad vs. mindre ord
Par utan barn
Familjer med barn mellan 0-18 år
Unga 18-29 år
Par utan hemmavarande barn 30-65 år
Undersökningens åtta branscher:
Möbler
Kläder & Sportutrustning
Bilar
FMCG
Apotek
Resor
Elektronik
Gaming