play-adshel-street-stureplan-landscape-72-dpi.jpg
Nyheter / Press

Störst blir större – Clear Channel mot 1000 digitala skyltar

2019-09-27
De senaste årens positiva marknadstrend för utomhusreklam håller i sig, även under 2019. För att fortsätta driva hög tillväxt presenterar Clear Channel en historiskt stor utbyggnad av digitala reklamskyltar som innebär nu att man som enda utomhusreklambolag kan erbjuda digitala produkter i gatumiljö i landets topp tre städer.

Återkommande mätningar visar att utomhusreklam är den kanal som når ut med bredast räckvidd – bredare än såväl online som TV, tidningar och radio, något som inneburit ökade investeringar i medieslaget. Efter flera år av starka resultat har Clear Channel genomfört en omfattande satsning på att etablera nya klassiska och digitala reklamskyltar över hela landet. En effekt av de nya etableringarna är att Clear Channel blir ensamma med att kunna erbjuda digitalt i gatumiljö i de tre största svenska städerna.

Nu trycker vi gasen i botten. Förutom att erbjuda en digital riksprodukt, så är det bara vi som har den här sortens täckning i Sveriges allra största städer. Nu är marknadens redan starkaste erbjudande ännu starkare, och något jag ser fram emot att prata om med våra kunder.

Sami Vikback, CSO Clear Channel Scandinavia

I Stockholm har bolaget under sommaren återtagit sin digitala närvaro i gatumiljö genom att ha konverterat reklamskyltarna i 15 centralt belägna busskurer till att bli digitala. I Malmö går man från 70 till totalt 140 digitala skyltar, där man bland annat byggt 280 busskurer samt ett lånecykelsytem med 1500 cyklar. I Göteborg blir Clear Channel under hösten första aktör på marknaden med digitala Adshel (Eurosize-format) i gatumiljö, som komplement till avtalet med Nordstan, vilket Dagens Media rapporterat om tidigare. Även i Solna, där 10 digitala skyltar uppförs, bygger man nya busskurer, offentliga toaletter och elbilsladdare.

Städerna växer och det är positivt för oss eftersom våra kunder kan nå ut till fler. Samtidigt ställer det stora krav på städerna och de behöver partners som kan hjälpa dem att finansiera grön och hållbar infrastruktur som kommer allmänheten till nytta. Här kan vi spela en viktig roll och på så vis skapa stora värden för såväl annonsörer som medborgare.

Sami Vikback

Länk till karta med samtliga digitala skyltar här!