mockup-stf-play-adshel-malmo-3-scaled.jpg
Nyheter / CSR, Hållbarhet och Kampanjer och Press

STF & Clear Channel öppnar upp Sveriges första lokala svemesterbyråer

För att uppmuntra svemesterfirare att sprida ut sig i sommar, värna om omgivningen och varandra samt för att bidra med lokala semestertips lanserar Svenska Turistföreningen tillsammans med Clear Channel Sveriges första svemesterbyråer. Initiativet rullas ut på digitala reklamskyltar i 22 städer med start 28 juni.

I år väntas sommarsvemestern nå nya rekordnivåer och miljontals svenskar planerar att tillbringa sin ledighet inom landet. I många städer har sommaren tydligt gett sig till känna när människor i allt högre utsträckning ger sig ut för att njuta av varmare dagar och minskade restriktioner. För att så många som möjligt ska få en trevlig semestertid behöver vi dock fortfarande sprida ut oss och visa hänsyn för varandra.

– Sommarsverige har plats för alla. Men, i år får vi tänka på att inte alla vara på samma plats samtidigt, för att värna om miljön och varandra. Det finns massor av oväntade platser att upptäcka i vårt avlånga land och med lanseringen av Sveriges första svemesterbyråer vill vi bidra till en sommar som blir så bra som möjligt – för så många som möjligt, säger Jenny Engström, Kommunikationsansvarig på Svenska Turistföreningen.

Svemesterbyrån lanseras på Clear Channels digitala skyltar i 22 städer med start 28 juni. I kampanjen varvas tips på kända och mindre kända resmål och sevärdheter med inspiration om svemesterhacks och hållbart resande. Tipsen syftar till att ge nya idéer om hur man kan planera sina lediga dagar lite annorlunda för att få ut ännu mer av sin ledighet men också undvika trängsel. För den som vill ta del av ytterligare svemesterinspiration finns också hänvisningar till Svenska Turistföreningens sociala medier där kommunikationen fortsätter.

Miljontals svenskar kommer röra sig i våra miljöer i sommar och vi har därför en oslagbar plattform för att nå ut med semesterinspiration som gör skillnad för staden och människorna som bor där. Med vår digitala plattform kan vi göra lokala anpassningar som bidrar till att vi når människor med relevanta tips – just där och när det behövs som mest. Svenska Turistföreningens har svemesterexpertisen, kunskapen om hållbart resande och boenden över hela landet och precis som vi har de över 100 års erfarenhet av den svenska utomhusmiljön, därför känns det här samarbetet som en given matchning, säger Claes Kugelberg, kommersiell chef på Clear Channel.