axlmedia-ax302578.jpg
Nyheter / Produktnyheter

Smartare räckviddskampanjer med marknadens bästa målgruppsdata – Clear Channel Radar lanseras i Sverige

8/12-21
Nu kan din räckviddskampanj bli ännu smartare genom att engagera rätt människor vid rätt tid och plats, utifrån ett unikt dataunderlag. Clear Channel Radar har redan etablerats i USA, England och Spanien – nu är det äntligen Sveriges tur.

Clear Channel Radar är en plattform och ett planeringsverktyg som använder mobildata för att bättre förstå målgruppers beteenden och rörelsemönster. Det ökar möjligheten för dig som annonsör att ringa in dina målgrupper där de faktiskt rör sig i högst utsträckning, istället för att utgå ifrån var de bor. Kort och gott hjälper Radar annonsörer att planera och optimera utomhuskampanjer på ett ytterst effektivt sätt, där vi identifierar de bästa reklamplatserna för att nå just dina målgrupper.

Vi har redan mediemarknadens bästa räckvidd – nu kan räckviddskampanjen också bli ännu smartare. Med vår nya plattform hjälper vi annonsörer att träffsäkert leverera rätt budskap till rätt publik vid rätt tidpunkt och plats.

Claes Kugelberg, kommersiell chef på Clear Channel

Dataunderlaget i Radar består av 730 000 personer, det motsvarar ett i högsta grad representativt urval på hela sju procent av Sveriges befolkning.

– Att vi kan utgå ifrån rörelsemönstren hos nära en miljon människor och mäta hur de faktiskt rör sig, inte bara var de bor, gör att vi ökar mätbarheten och kan målgruppsstyra kampanjer i en helt annan utsträckning än tidigare. Det innebär en unik möjlighet att skapa smartare räckvidd i utomhusreklamkampanjer, säger Claes Kugelberg.

Radar inkluderar alla Clear Channels skyltar i Sverige och kan därför användas vid såväl nationella som lokala kampanjer. Urvalet kan göras baserat på demografi, intresse och geografi.

Radars data uppdateras varje vecka vilket gör att man kan ta del av korrekt och uppdaterad information om våra skyltar. På så vis kan annonsörer nå sina målgrupper även under ständigt föränderliga omständigheter.

– Radar kan antingen användas för en hel kampanj eller för att förstärka en befintlig kampanj med extra träffsäkerhet i den primära målgruppen. Vi hjälper självklart till att hitta den bästa lösningen för varje kampanj, säger Claes Kugelberg.

All data är på gruppnivå och inhämtad från mobiltelefonanvändare som har godkänt att deras geodata används av externa aktörer. Innan Clear Channel tar del av datan sammanställs och anonymiseras den av AdSquare, en noggrant granskad och etablerad tredjepartsdataleverantör som är ledande inom området.

Läs mer om Radar och vilka parametrar du kan mäta på här.

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer