nrg-pizza-ab4-v35-2022-tram-domination.jpg
Nyheter / Inspiration, Kampanjer

Pizza Hut dubblade försäljningen genom omfattande utomhuskampanj med Clear Channel

16/9-22
Pizza Huts budskap uppmärksammades av publiken i tunnelbanan så väl som på tvärbanan under 10 veckor i sommar. Varumärket uppnådde mycket goda resultat både gällande produktkännedom, varumärkespreferens, besök och försäljning.

Under sommaren 2022 var Pizza Huts primära fokus på svenska marknaden att öka kännedom och försäljning av deras krispiga tunna surdegspizzor. Samtidigt ville man påminna målgrupperna om att hela deras sortiment kan fås som take-away och även går att beställa hem. En nationell utomhuskampanj som inkluderade både klassiska och digitala format med extra tryck på tunnelbanan i Stockholm blev det självklara valet för att nå de höga målsättningarna. Pizza Hut valde också att synas extra på skärmar som är placerade nära restaurangerna.

Pizza Huts Chief Marketing Officer (CMO) Andrea Lindgren berättar varför de valde att jobba med Clear Channel:

Clear Channel når ut brett. Detta i kombination med en professionell och kunnig motpart gjorde att valet kändes givet.

Andrea Lindgren, Chief Marketing Officer i Pizza Hut Sverige

Viktiga målgrupper

Målgruppen var två för Pizza Hut viktiga kundgrupper, unga vuxna och barnfamiljer. Andrea Lindgren berättar mer.

– Målgruppen delades upp i två olika undersegment; unga vuxna och barnfamiljer. Ungdomarna rör sig ute med vänner eller i par och fattar spontana köpbeslut, för både restaurangupplevelser och hembeställningar, som även initieras digitalt. Barnfamiljerna söker lunch eller middagsupplevelser med god mat och inbjudande miljö, där alla familjens medlemmar kan äta något som passar varje individ. Vi ville även stärka medvetandet om att man kan beställa digitalt och komma förbi och plocka upp take-away i våra restauranter.

Pizza Hut tog fram en sommarkampanj med koppling till varumärkets amerikanska arv. Med fokus på de tunna pizzornas namn ”San Francisco Style”, valde man ett tydligt huvudbudskap. Andrea Lindgren förklarar:
– Lösningen behövde ta för sig på ett direkt sätt i utomhusmiljön samt i tunnelbanan, och ha en uppenbar positivt laddad tonalitet, samt förenkla namnet. Då Sverige har en stark pizzakultur så valde vi att prata mindre om produktnamnet och istället gå rakt på. Huvudbudskapet blev därför: ”Kan jag få pizzan tunn och krispig?” med svaret ”Yes, you can!” som ett direkt tilltal till förbipasserandes lunch- och middagsplaner. Samtidigt utmanade kampanjen alltså fördomen att Pizza Hut endast serverar pan pizzor.

Varje reklamyta innehöll även en tydlig call to action för att driva trafik till Pizza Huts sajt, där beställningar kunde läggas.

Viktig målsättning

Den primära målsättningen var att öka kännedomen om Pizza Huts tunna surdegspizzor och driva inkrementell försäljning av dessa. Sekundärt ville Pizza Hut driva trafik till restauranger och stötta försäljning av hela sortimentet. Varumärket valde utomhusreklam med extra tryck i Stockholms tunnelbana och en helfoliering av tvärbanelinjen 22 mellan Solna och Sickla. Kampanjperioden sträckte sig från mitten på juni till sista augusti 2022.

Satte varumärket på kartan

– För oss var detta en mycket bra lösning som visade att Pizza Hut är tillbaka med ny vitalitet för att sätta varumärket på kartan igen, säger Pizza Huts Andrea Lindgren.

Lindgren berättar att varumärket uppnådde mycket goda resultat och är entusiastisk över samarbetet med Clear Channel.

Clear Channel når ut brett med valmöjligheten att även gå in taktiskt på utvalda strategiska platser. Ytorna finns på vältrafikerade platser som tar för sig. Vi är oerhört nöjda och kommer fortsätta att (sam)arbeta med Clear Channel.

Andrea Lindgren, CMO, Pizza Hut Sverige

Lindgren berättar stolt att kampanjen gav oerhört goda resultat inom fyra viktiga områden. Pizza Hut ökade produktkännedomen med hela 40%,  såg en ökad varumärkespreferens med 20%, och upplevde ökad trafik till hemsidan.

Vår sommarkampanj resulterade i dubblerad försäljning och ökad varumärkespreferens. Detta är en grym start för oss i vår ompositionering och relansering av varumärket!

Andrea Lindgren, CMO, Pizza Hut Sverige

Andrea Lindgren berättar att kampanjen togs emot väl och var lyckad även internt.

– Vi pratar fortfarande om Yes, you can!, avslutar Lindgren.

Kontakt

Är du nyfiken på hur ditt varumärke kan uppnå goda resultat både gällande produktkännedom, varumärkespreferens, besök och försäljning med utomhusreklam? Ta kontakt med:

Peter Wannemark

Key Account Manager