sverigelotten.jpg
Nyheter / Insikter

Påsken betyder mer tid utomhus och ökade inköp

Snart infaller påsken, årets näst viktigaste inköpstillfälle. Se till att ditt varumärke syns när kunderna shoppar till påskfirandet och vårens utomhusaktiviteter.

Till påsk handlar vi mer än till både nyår, midsommar och Black Friday. Försäljningen i dagligvaruhandeln förväntas uppgå till 7,7 miljoner kronor i påskveckan, 15% mer än under en vanlig vecka. I år infaller påsken dessutom endast några dagar efter lön, vilket har en positiv inverkan på försäljningen.

Visste du till exempel att tre av fyra svenskar ger bort ett påskägg eller en påskpresent som exempelvis kläder eller leksaker, och att godisförsäljningen vid påsk uppgår till cirka 7000 ton, nästan 1,5 kg per person?

Påsken markerar dessutom startskottet för sommarhalvåret med planering och inköp av varor för vårens och sommarens utomhusaktiviteter som grillning, plantering i trädgård och blomlådor och utomhusträning.

.

Läs mer här!

Påsken är ett utmärkt tillfälle att både bygga varumärke och driva försäljning inför den köpstarka högtiden och den stundande utomhussäsongen, så säkra att konsumenterna har just ert varumärke i åtanke när de handlar inför både påskens och vårens och sommarens aktiviteter och nöjen.

Anna Smidemark, Försäljningsdirektör Clear Channel Sverige