Nyheter / Hållbarhet, Press

Nu invigs Stockholms reklamfinansierade elcykelsystem

10/5-22
De efterlängtade elcyklarna rullar äntligen ut på Stockholms gator. Från och med tisdag 10 maj kan turister och invånare göra sina första resor, för bara 157 kronor om året.

I höstas blev det klart att Stockholm skulle få tillbaka sitt hyrcykelsystem, denna gång i form av 5150 elcyklar och 120 ellådcyklar – ett toppmodernt cykelsystem som nu äntligen invigs.

Redan innan lanseringen har intresset och efterfrågan varit enormt stor och ett par tusen personer har registrerat sig. Vi är övertygade om att den siffran kommer att stiga markant så snart cyklarna är ute på gatorna.

Daniel Mohlin, Nordenchef för CityBike Global och chef för Stockholm eBikes

De över 5000 elcyklarna och 300 cykelstationer kommer att rullas ut successivt under det närmaste året vilket kommer bidra till en ökad lättillgänglighet och att allt fler människor kan nyttja cyklarna för att ta sig runt i Stockholm på ett snabbt, billigt och smidigt sätt.

Cyklarna blir Stockholms i särklass billigaste sätt att transportera sig och kommer till största del att finansieras av reklamintäkter från utomhusreklam. Ett helårsabonnemang kan på så vis erbjudas till ett så lågt pris som 157 kronor.

Att bidra till staden och människorna som bor där är en naturlig och viktig del av vår affärsmodell och vi är stolta över att hälften av en medieinvestering hos oss går tillbaka till samhället. Runt om i Sverige bygger, driftar och underhåller vi alltifrån bussväderskydd och elbilsladdare till cykelpumpar och hyrcyklar. Elcykelsystemet i Stockholm är vår senaste investering i grön infrastrur.

Kenneth Ek, VD på Clear Channel

Reklamintäkterna kommer att komma från 420 nya reklamytor runt om i Stockholm.

– För oss som utomhusaktör innebär det här att vi ytterligare befäster vår position som det primära räckviddsmediet. Mer specifikt innebär kontraktet att vi kraftigt stärker vår närvaro på gator och torg i Stockholm stad, avslutar Kenneth.

Kontakt

Vill du veta mer om vårt hållbarhetsarbete kan du läsa här.

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer