oohp-2020-pressbild-highres.jpg
Nyheter / CSR

Efter förra årets initiativ följer Clear Channel upp med utvecklat nödsystem för hemlösa.

Efter förra vinterns framgångsrika initiativ fortsätter vårt engagemang för människor i hemlöshet. Nödsystemet för hemlösa som visas på våra digitala utomhusskärmar aktiveras återigen. Dessutom utökas initiativet med ett kompletterande nödsystem i syfte att möta behovet av volontärer till härbärgena.

Tack vare nödsystemet på våra digitala skärmar på Stockholms gator, torg och tunnelbanestationer hittade människor i utsatthet som vanligtvis inte besöker verksamheterna till Stockholms akuthärbärgen förra vintern. Systemet aktiverades och visade vägen till härbärgen som öppnar när temperaturen understiger minus sju grader. I år återinförs samma initiativ och utökas samtidigt med ett nödsystem för att i realtid locka stockholmare att engagera sig som volontärer på härbärgena.

”Skärmarna finns på platser där de som lever i utsatthet rör sig vilket innebär att nödsystemet gör stor skillnad. Men vi har också en utmaning att samla tillräckligt många volontärer för att få verksamheten att gå runt under den snabba etableringen av akuthärbärgen. Nu hoppas vi att potentiella volontärer också hittar till oss”, säger Isa Anton på ideella organisationen Ny Gemenskap, en av flera aktörer som arbetar med att ta hand om människor som lever i hemlöshet.

Mellan januari och mars visar våra digitala skärmar skräddarsydda och realtidsanpassade budskap utifrån tid, temperatur, geografisk placering och hjälporganisationers information. När beslut fattas om att öppna lokaler akut för natten, vanligtvis kyrkor, kommuniceras behovet av volontärer genom platsstyrda budskap och nedräkning till uppsamlingstider på skärmarna.

”Våra skärmar är en naturlig del i stadsbilden där många rör sig. Vårt starka medie tillsammans med den digitala tekniken gör att vi både kan visa vägen till skydd för natten och nå stockholmare som vill hjälpa människor i nöd. Att använda vår plattform för att göra skillnad är viktigt för oss”, säger Henriette Zeuchner, vd på Clear Channel Scandinavia.

Nödsystemet för hemlösa och volontärer är aktivt i hela Stockholms innerstad. Vid mildare väder visas också budskap med information om vart allmänheten kan donera förnödenheter eller engagera sig långsiktigt som volontär. I tillägg till nödsystemet är enkla webbplatser framtagna där intresserade kan läsa mer om volontärarbetet på akut och lång sikt.

Casefilm från The Out of Home Project 2019

Fakta om The Out of Home Project

  • Nödsystemet visas på våra digitala skärmar i Stockholm och består av skräddarsydda och realtidsanpassade budskap utifrån tid, temperatur, geografisk placering och hjälporganisationers information.
  • När temperaturen understiger minus sju grader visas information om vart Stockholms hemlösa kan hitta nyetablerade akuthärbärgen, anpassat efter var man befinner sig.
  • När staden tar beslut om att öppna akuthärbärgen, vilket sker en dag innan öppnandet, kommuniceras behovet av volontärer genom platsstyrda budskap med adress och nedräkning till uppsamlingstider på våra skärmar.
  • Vid mildare väder visas också budskap med information om vart allmänheten kan donera förnödenheter eller engagera sig långsiktigt som volontär.
  • Systemet är aktivt mellan januari och mars.

Här kan du läsa mer: 
Resumé

Vill du också hjälpa till?
Klicka här!