se-metromeditation-kampanjbild-utan-logo-sverige-sthlmcity.png
Nyheter / CSR, Press

Metrokampanj ska minska stress i realtid hos miljontals skandinaver

2/1-23
På tunnelbanestationer över hela Skandinavien lanseras en omfattande mindfulness-kampanj i början av det nya året. Med hjälp av realtidsdata vill Clear Channel bidra till att minska stress och öka den medvetna närvaron hos miljontals skandinaver.

Stressepidemi. Så har tiden vi lever i beskrivits av journalister och forskare de senaste åren, och Gallups årliga rapport ”Global Emotions” visar att människor upplever mer stress och oro än någonsin tidigare. I rapporten uppger 42 procent av respondenterna att de känner sig oroliga och 41 procent är stressade. Siffror från Folkhälsomyndigheten visar samma utveckling.

En av de metoder som visat sig vara mest effektiv mot vardagsstress är mindfulness och meditation, och genom enkla övningar kan människor på kort tid uppleva stor skillnad. Clear Channel har därför tagit fram kampanjen ”Metro Meditation” för att göra mindfulness tillgängligt för människor i stressiga vardagssituationer.

Clear Channels exklusiva plattform på tunnelbanorna i Stockholm, Köpenhamn och Oslo når dagligen miljontals människor mitt i vardagen och med det följer ett stort ansvar. Genom Metro Meditation vill vi använda den synligheten för att göra skillnad och bidra positivt till människors välmående.

Claes Kugelberg, kommersiell direktör och vice VD, Clear Channel Scandinavia

Kampanjen kommer att visas på Clear Channels digitala och klassiska reklamskyltar i tunnelbanor över Skandinavien under hela januari månad. Övningarna är framtagna i samarbete med Jacob Piet, psykolog och Ph.D. i mindfulness från Aarhus Universitet.

– Senare forskning visar att regelbunden träning i mindfulness är bland de mest effektiva metoderna för att förbättra mental hälsa och välmående. Dessutom kan mindfulness minska symtom på oro, stress och depression. Det kan helt enkelt förbättra förmågan att hantera stress och oro i vardagen. Studier har visat att träning i mindfulness kan skapa strukturella och funktionella förändringar i hjärnan. Genom förebyggande träning för hjärnan kan du öka den medvetna närvaron i vardagen och du kan uppleva god effekt på kort tid. Dessutom är det en enkel teknik som du kan utöva var som helst, till exempel till och från jobbet, förklarar Jacob Piet.

Förstärkt av realtidsdata

För att förstärka kampanjens effekt och träffsäkerhet används en realtidsstyrd algoritm, där ett antal triggerord kopplade till stress, oro och irritation styr kampanjens visningar. När dessa ord ökar i användning bland Google-sökningar kommer metrokampanjen att visas oftare.

– Utifrån tillgänglig data skapar denna teknik en fantastisk möjlighet att öka relevansen och träffsäkerheten i en utomhuskampanj. Genom dessa realtidsuppdateringar kan vi säkerställa att vi når människor när behovet är som störst, avslutar Kugelberg.

Läs mer och se övningarna

Är du nyfiken på budskapet eller övningarna? Se mer här.

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer