apotea.jpg
Nyheter / Kampanjer

Mätning visar direkt effekt på Apoteas munskyddskampanj i kollektivtrafiken

För att stärka sitt varumärke och på ett relevant sätt nå ut valde Apotea i våras att skapa en kontextuellt relevant kampanj i kollektivtrafiken i Stockholm. En tydlig avsändare och ett tydligt budskap resulterade i en direkt effekt där 24% sade sig ha köpt produkten efter att ha sett kampanjen.

Med budskapet ”Har du glömt munskydd?” tillsammans med ett fördelaktigt erbjudande fick Apotea ett positivt resultat i den kampanjeffektmätning som utförts av Clear Channel och Demoskop. Hela 75% av de som sett kampanjen upplevde den som trovärdig, och 70% upplevde att kampanjen hade ett relevant budskap.

Vi ville nå ut med ett budskap som har hög relevans på platser där många människor rör sig. Kollektivtrafiken kändes då som ett självklart val.

Anna-Maria Rosenblom, PR & kommunikationsansvarig på Apotea.

Kampanjen var live under två veckor på våra digitala reklamskyltar i tunnelbanemiljön i Stockholm. 89% av de som såg kampanjen tyckte den hade en tydlig avsändare, och 90% tyckte den hade ett tydligt budskap – två viktiga faktorer som Apotea tagit hänsyn till för att kampanjen lättare skulle uppmärksammas och stanna kvar i betraktarens medvetande.

– Vi valde att gå i tunnelbanan för att det är en plats där många människor rör sig trots pandemin. Vi tyckte att det var viktigt att göra en kampanj som är extra relevant för just dessa personer, säger Anna-Maria Rosenblom, PR & kommunikationsansvarig på Apotea.

Kampanjen kombinerades också med sociala medier för att förstärka och påminna om budskapet.

– Vi är väldigt nöjda, både med vår idé och med utförandet tillsammans med Clear Channel. Det är extra kul att mätningen bekräftar att vi tänkt helt rätt, säger Anna-Maria Rosenblom, PR & kommunikationsansvarig på Apotea.

Resultat från kampanjeffektmätning
75% av alla som sett kampanjen upplevde den som trovärdig.
70% av alla som sett kampanjen upplevde den som relevant.
89% av alla som sett kampanjen upplevde att den hade en tydlig avsändare.
90% av alla som sett kampanjen upplevde att den hade ett tydligt budskap.
50% av alla som sett kampanjen blev intresserad av att köpa produkten.
24% av alla som sett kampanjen har köpt produkten.

Kampanjen ansågs vara:
– Relevant
– Trovärdig
– Modern
– Informativ
– INTE irriterande