play-adshel-street-stureplan-landscape-72-dpi.jpg
Nyheter

Kontextuell relevans ännu viktigare när ”cookiedöden” tar oss.

Med ett starkt utomhusår 2019 i ryggen går vi nu in i 2020 – ett år som bjuder på ett fullspäckat evenemangsschema, inte minst på sportsidan. Det finns mängder med smarta, kreativa och effektfulla möjligheter att bygga varumärke, ha hög relevans och skapa träffsäker kommunikation genom att ta tillvara på synergieffekterna i mötet mellan de traditionella bredare och de digitala smalare medierna. Vi förbereder dig inför marknadsåret 2020 genom att ta fasta på några av de trender som vi kommer få se mer av framöver.

Det har funnits ett visst mått av övertro till data och många stora varumärken uttrycker tydligt att dom de senaste åren har sett att det som bl.a. Binet och Fields forskat i när det kommer till marknadsföringseffektivitet, ett 60/40-ideal mellan brand och kortsiktig aktivering, visat sig stämma.

”Personifiering” av budskap kommer handla mer om att anpassa ditt budskap för alla som är på den platsen vid den tidpunkten. Kommunikationsbudskap som är anpassade till tid, platsen, väder, nyheter och realtidshändelser – som några exempel – helt enkelt generella budskap, fast ändå inte. Ett frukosterbjudande på morgonen och ett luncherbjudande mitt på dagen. Två bra exempel på detta är SVT Nyheter som servar folket med nyheter i realtid och Åhléns som visar ett supererbjudande varje dag likt en julkalender som räknar ner till julafton. Svårare behöver det inte vara för att det inte ska upplevas som generellt.