plantagen-ab1-v20-2022-wall-panel.jpg
Nyheter / Insikter, Inspiration och Kampanjer

Kampanj i tunnelbanan med Clear Channel gav 36 000 sålda pelargoner

5/12-22
En fråga som dyker upp titt som tätt är vad exempelvis en kampanj på Wall Panel+ kan ge. Vi gjorde därför ett kampanjtest med Plantagen för att undersöka hur en invänding kampanj i tunnelbanan kan driva konvertering.

Bakgrund och genomförande

Plantagen hade inte haft någon frekvent närvaro i utomhusmediet, och ville testa effekten av en kampanj med begränsad budget.

Varumärket valde att synas enbart på Wall Panel+, som är ett stående format längst bak och/eller längst fram i bussar och vagnarna i tunnelbana, pendeltåg och lokalbanor. Wall Panel+ är med sina 50×70 centimeter det största stående format i kollektivtrafiken. Plantagen tillsammans med mediebyrån MediaCom valde en kampanj med ett motiv som visades under två veckor, i storleken Medium, med synlighet enbart i tunnelbanan.

Metod

På uppdrag av Clear Channel genomfördes en webbenkät via Norstads Onlinepanel, med ett urval av alla mellan 16 och 65 som bor i distributionsområdet. I distributionsområdet vet man att det bor totalt 850 000 personer i den valda åldersgruppen. 217 intervjuer genomfördes.

Resultat

Undersökningen och intervjuerna visade att 28% av tunnelbaneresenärerna observerade kampanjen. Det är så mycket som 180 000 individer. 53% av de som sett kampanjen uppgav att de påverkades i positiv riktning, exempelvis att respondenten blev mer positiv till varumärket, att hen hade sökt mer information eller köpt produkten. Detta motsvarar 90 000 resenärer.

Enligt undersökningen har 36 000 personer köpt produkten. I det här fallet ger det en ROI (return on investment) på över 400%.

Sammantaget är detta otroliga resultat för en relativt liten kampanj i invändig trafik med en begränsad budget och som dessutom kommer från en annonsör som inte brukar synas i utomhusmiljön. 

Kontakt

Är du nyfiken på vad ditt varumärke skulle kunna göra med en liten kampanj utomhus? Ta kontakt med oss, så berättar vi mer!