eleven-ab1-v38-2019-play-adshel-scaled.jpg
Nyheter / Insikter

Influencer marketing + OOH = perfect match.

Unga personer är mer benägna att köpa en produkt eller tjänst som en känd person har rekommenderat eller marknadsfört. De är också mer benägna att lita på varumärken som marknadsför sig genom utomhusreklam. Detta är två av många faktorer som gör influencer marketing och utomhusreklam till en perfect match.

Den svenska marknaden för influencer marketing har ökat stadigt de senaste åren och att marknadsföra produkter eller tjänster med hjälp av influencers har visat sig vara ett särskilt effektivt sätt att nå unga personer. Enligt undersökningen OCS Sweden* följer 38% av alla unga (18-29 år) aktivt en eller flera influencers och 44% menar att de är särskilt öppna för tips och inspiration från influencers som de följer i sociala medier. 31% svarar också att de är mer benägna att köpa produkter och tjänster som en känd person som de beundrar rekommenderar eller marknadsför.

Influencers och OOH ökar trovärdigheten och konverteringsgraden
Att en influencer på ett eller annat sätt lyfter fram en produkt eller tjänst innebär för många människor en ökad trovärdighet för produkten/tjänsten, vilket i sig får betydelse för hur sannolikt det är att personen själv fattar ett köpbeslut. På samma sätt visar undersökningen också att utomhusreklam ökar sannolikheten för köp och att unga personer är mer benägna att lita på varumärken som syns utomhus.

Att marknadsföra sig utomhus skapar ett ”public promise”; en bekräftelse om att varumärket har hög trovärdighet och verkar i en fysisk värld, inte enbart i den digitala. På frågor om hur unga personer upplever varumärken som marknadsför sig utomhus finns ex dessa resultat:

  • Det är mer sannolikt att jag litar på ett varumärke som marknadsför sig OOH (25%)
  • Det är mer sannolikt att jag köper/testar ett varumärke om det marknadsför sig OOH (24%)
  • Annonsering på digitala skärmar ger intrycket att varumärket är marknadsledare (31%)
  • Annonsering på digitala skärmar skapar intrycket av ett ”quality brand” (28%)

Några som på ett inspirerande sätt kombinerat influencers och utomhus är Nordicfeel där vi sett både Bianca Ingrosso och Kenza. Ett annat exempel är H&M (och Afound) som använt sig av Kendall Jenner och Kakan Hermansson.

*I Out-of-home Consumer Survey Sweden (OCS Sweden) får respondenterna svara på deras relation till influencers och betydelsen av influencers/kända personer i reklam. Inte helt förvånande är detta något som har störst betydelse för målgruppen unga (18-29 år). Hela 44% svarar att de är mer mottagliga för tips och inspiration som kommer från influencers som de följer i sociala medier.