ab-storstockholms-lokaltrafik2-2019-v26-billboard-group-of-2.jpg
Nyheter / Insikter

Häng med dina målgrupper på svemestern.

Förra sommaren innebar en rekordökning för svensk semester och allt pekar mot att trenden håller i sig 2020. Missa inte chansen att stärka relationen med nuvarande och nya målgrupper när Sverige går in i svemestertider.

Sommaren 2019 trendade ”svemestern”. Fler utländska turister än tidigare hittade hit men framför allt valde fler svenskar att tillbringa sin ledighet i landet – en trend som redan innan coronavirusets utspridning förutspåddes hålla i sig 2020.

Enligt Svenska Turistföreningen ökade antalet bokningar på svenska semesterboenden 2019 med 11% i början av sommaren och 18% i månadsskiftet juli/augusti jämfört med 2018. På listan bland de populäraste resmålen hittar städer som Visby, Stockholm, Göteborg, Halmstad och Malmö.

    – I den ovissa tid vi befinner oss i lutar mycket mot att svenskarna kommer tillbringa sin sommar i Sverige. Den som tar tillvara på möjligheterna och gör det bästa av situationen har goda chanser att underhålla sin always-on-strategi men också nå ut till nya målgrupper, säger Anna Smidemark, Försäljningsdirektör på Clear Channel Sverige.

Sommaren är en period då människor vistas mycket utomhus och tillsammans med faktorer som väder, plats och aktuella händelser kan varumärken nyttja dynamiska element för att väcka uppmärksamhet och vara extra relevanta hos sina målgrupper.

    – I undersökningen OCS Sweden* svarar sex av tio att de är intresserade av budskap med dynamiska inslag. Bland barnfamiljer är siffrorna ännu högre, bl a svarar 78% att de är positiva till budskap med koppling till plats”, säger Anna Smidemark, Föräljningsdirektör på Clear Channel Sverige.

*Källa: Out-of-home Consumer Survey Sweden)

Sommarkampanjer vi minns.

För att fånga in såväl bosatta som turistande målgrupper kan du med fördel kombinera varumärkesbyggande kommunikation med konkreta call to actions. Några exempel att inspireras av är Skansen, SL och Millesgården.