vinnare-linkedin.jpg
Nyheter / Press

Framtidens kommunikatörer är här.

I onsdags presenterades vinnarna i Young Lions Sweden, digitalt på Facebook och på KOMMs hemsida. Tre kreatörspar kröntes till vinnare i kategorierna PR, digitalt och design: Paola Alonso Chapel, Mathilda Helenasdotter, Fjodor Brandt, Fredrik Sevandersson, Sofia Gustafsson och Maja Stampe.

Clear Channel är partners till tävlingen och de tävlande har tagit fram lösningar för mångfaldsprojektet SthlmOP. På grund av de rådande omständigheterna kommer priset att justeras och istället för att representera Sverige i Young Lions i Cannes i år kommer vinnarna få möjlighet att visa sin kampanj på våra reklamskyltar på stan.

”Utomhusreklam är toppen på alla sätt och vis. Den sitter där den sitter, så att säga. På sociala medier klickar man oftast bara förbi allt. Det var lite det hela vårt bidrag handlade om – att skilja sig från bruset och göra något fysiskt istället för något som bara ploppar upp på din skärm som gubben i lådan”, säger Sofia Gustafsson som tillsammans med Maja Stampe vann i kategorin PR.

I de kampanjmätningar som gjorts på utomhuskampanjer syns en tydlig trend där utomhusmediet som kanal både tilltalar och aktiverar unga. Det är också något som syns i de bidrag som varit nominerade i Young Lions i år.

”Det är alltid kul att se hur reklam utmanas på ett nytänkande sätt och det tycker jag alla vinnande bidrag har lyckats med i år. Utomhusreklam är en viktig kanal för unga vilket gör det än mer inspirerande att vara en del av denna typ av tävling”, säger Karin Kilger, ansvarig för marknad och event på Clear Channel.

”Vårt bidrag är ett samarbete med SL, där utomhusreklam känns given eftersom Clear Channel har många ytor runt och i tunnelbanan. Där vill vi synas, och där befinner sig ungdomarna som kampanjen riktar sig till”, säger Sofia Gustafsson.

De vinnande bidragen för Young Lions Sweden 2020:

Vinnare digitalt: Open brief

Som en perfekt förlängning av SthlmOp har Fjodor Brandt och Fredrik Sevandersson på We are More skapat den digitala platformen Open brief. Med den hoppas man kunna fortsätta engagera ungdomar genom kreativa uppdrag i mobilen.

”Vi tycker att det initiativ SthlmOp driver är viktigt för vår bransch. Därför var det extra kul att vinna tävlingen! Sedan är det alltid kul att få bekräftelse från så erfarna kreatörer.”

Se bidraget Open brief här!

openbrief.jpg

Vinnare PR: A Ticket to Creativity

Sofia Gustafsson och Maja Stampe på Garbergs löser målgruppens problem med hjälp av en eftertraktad kanal för unga – SL-kortet. Med det kopplar de ihop unga och företag för att öka mångfalden i branchen samtidigt som unga får tillgång till den information de behöver.

”Som unga kvinnliga kreatörer kan reklambranschen ibland kännas som en uppförsbacke. Därför är det extra viktigt och kul med tävlingar där alla har samma chans och börjar från samma grund. Och i längden är det ju det vi skapar som spelar roll, därför känns denna vinst extra kul. Ja, vi är både glada och nöjda, helt enkelt.”

Se bidraget A Ticket to Creativity här!

ticket.jpg

Vinnare design: :Part 2020

Paola Alonso Chapel och Mathilda Helenasdotter på Priority står bakom det vinnande bidraget i kategorin design. De har fokuserat på ett starkt hantverk och kommunikation där initiativet visar betydelsen varje ungdom har – genom att alla får designa sin egen symbol.

”Att vinna Young Lions är ett kvitto på att vi har valt rätt väg i yrkeslivet, men främst att vi har skapat en identitet som uppskattas av såväl Sthlm Op, som jury och samarbetspartners. Det känns väldigt kul och skönt att få den bekräftelsen!”

Se bidraget :Part här!

part.jpg