fanta-kamapnj3.jpg
Nyheter / Kampanjer

Coca-Cola Sverige vinner prestigefullt pris för innovativ utomhusannons

20/5-22
I samband med halloween förra året gjorde Coca-Cola Sverige en halloween-kampanj för varumärket Fanta tillsammans med Clear Channel. Den nytänkande utomhusaktiveringen vinner nu guld i den prestigefyllda tävlingen OBIE Awards, en tävling som belönar den bästa och mest kreativa utomhusreklamen.

Under halloween förra året kunde förbipasserande se en kuslig projicering på en vägg vid Medborgarplatsen i Stockholm, synkad med en reklam som spelades på en digital skärm.  Den unika lösningen väckte stor uppmärksamhet och reaktioner bland såväl människor på plats som i sociala medier där kampanjen fått stor spridning i och utanför Sverige.

fanta-kamapnj.jpg

Vår kusliga projicering tillsammans med det rörliga materialet blev ett kreativt och nytt grepp som fångade och förtjänade människors uppmärksamhet. Något som bidrog till kampanjens framgång var färganvändingen - orange är en färg som är starkt kopplad till Fanta och till halloween, vilket skapar en omedelbar association utan att kräva sin förklaring, vilket givetvis är en avgörande faktor när man ska få människor som är på språng att stanna upp.

Mikaela Hellman, Brand Manager på Coca-Cola Sverige

– Med imponerande precision och träffsäkerhet lyckades den här kampanjen bjuda på en halloween-show som fick stor spridning långt bortom Medborgarplatsen. Att vinna ett guld i Obie Awards är enormt stort och det känns häftigt att Fanta/Coca-Cola men också Stockholm och Sverige hamnar i strålkastarljuset för utomhusreklam när den är som allra bäst, säger Claes Kugelberg, kommersiell direktör på Clear Channel.

Kampanjen gjordes tillsammans med Carat, Isobar och Clear Channel. Utöver synligheten på Medborgarplatsen, syntes Fantas halloweenkampanj brett över landet på olika andra format i gatumiljö och kollektivtrafiken.

Se hur det såg ut (bilder och film) här.

Arbetsgrupp: 

Coca-Cola Sverige:
Jonny Fält, Media Operations Manager Nordics
Mikaela Hellman,  Brand Manager

Clear Channel:
Mikael Lidbaum, Major Client Manager
Karl Höglund, Create and engage
Eric Rinaldo, Technical Product Owner

Carat:
Camilla Casslemar, Media Strategy Director
Lotta Waldemar, OOH-Specialist
Joacim Björk Andersson, Client Manager

Isobar:
Nikolaj Alepliotis, Account Director
Ellen Hallin, Account Manager

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer