Anna och Malin
Nyheter / Produktnyheter

Clear Channel satsar stort på programmatiskt

8/12-21
Clear Channel satsar stort för att driva utomhusmediet framåt och växlar nu upp utvecklingen när bolaget rekryterar två profiler från den programmatiska världen – Anna Ek, Commercial Product Owner – Programmatic & Ad Ops, och Malin Erlberg, Commercial Manager Programmatic.

För tio år sedan lanserade Clear Channel Sveriges första digitala utomhusreklam i Stockholms tunnelbana och de senaste åren har man arbetat med att göra det enklare och mer flexibelt för annonsörer att maximera effekten av sin utomhusreklamkampanj.

Nu är vi redo för nästa steg i vår digitala utveckling. Genom rekryteringen av ett programmatiskt team tar vi stora kliv mot nya lösningar och vi ser fram emot att involvera våra kunder i det arbetet.

Claes Kugelberg, kommersiell direktör på Clear Channel

Satsningen innefattar att utveckla nya köpsätt för att möta efterfrågan på marknaden och att skapa en ännu större enkelhet och flexibilitet i köp av framtidens utomhusreklam. I ett första steg erbjuds programmatiska köp, vilket rullas ut i början av 2022.

Satsningen drivs av Anna Ek, commercial product owner – programmatic & ad ops, och Malin Erlberg, commercial manager programmatic. Malin Erlberg har arbetat över 15 år inom online-världen och har en gedigen arbetslivserfarenhet från publicistsidan, exempelvis på Stampen och Bonnier. De senaste sex åren har hon haft fokus på programmatiska annonsköp och mer tekniska tjänster som bland annat head of programmatic och produktchef för digitala produkter.

Vi ser en stark efterfrågan på marknaden efter möjligheten att köpa fler medieslag programmatiskt, de programmatiska köparna vill hitta nya sätt att nå ut till en bred målgrupp genom ett räckviddsmedia i en säker miljö. Det känns otroligt spännande att få vara med och utveckla den möjligheten på en ännu relativt outforskad arena, samt att vara på ett bolag som Clear Channel, där man gör en tydlig satsning för att nå dit.

Malin Erlberg, commercial manager programmatic på Clear Channel

Anna Ek arbetar på Clear Channels produktavdelning sedan september i år, hon har en gedigen bakgrund inom onlineindustrin där hon har arbetat nära flertalet större publicister på den nordiska marknaden. De senaste åren har hon arbetat med den programmatiska affären, både på sälj och köparsidan, där hon senast tjänstgjorde som teknisk specialist och kommersiell produktägare för plattformarna DSP, adserver och DMP.

Ambitionen är att under våren 2022 rulla ut vårt programmatiska erbjudande, vi gör därmed vårt varulager tillgängligt för alla annonsörer som vill öka flexibiliteten och träffsäkerheten i sina utomhuskampanjer och väljer att sköta detta via en exchange.

Anna Ek, commercial product owner – programmatic & ad ops på Clear Channel

Inom utomshusreklamen är flexibilitet och mätbarhet inom programmatisk annonsering kärnan till att skapa bättre, mer relevanta och effektiva utomhusreklamkampanjer. Under första kvartalet 2022 kommer det programmatiska erbjudandet att testas med hjälp av Clear Channels programmatiska trade gateway LaunchPAD.

Kontakt

För ytterligare information, kan du kontakta:

Anna Ek

Head of Programmatic Solutions

Malin Erlberg

Sales Manager Programmatic