cc-oohp-2020-press.jpg
Nyheter / CSR, Kampanjer och Press

Clear Channel lanserar dynamisk julkampanj till förmån för Stockholms hemlösa

Människor som lever i hemlöshet är extra utsatta under rådande pandemi då utanförskapet blir än mer påtagligt och försäljningen av gatutidningar är utmanande. Nu har även Stockholms Stadsmissions traditionella jullunch i Kungsträdgården ställts in. För att påminna stockholmarna om hur de kan stötta människor som lever i hemlöshet lanserar Clear Channel en dynamisk julkampanj med tids- och platsanpassade budskap.

Under den årliga jullunchen i Kungsträdgården bjuds människor i hemlöshet på julmat och allmänheten har möjlighet att köpa lunch. De pengar samt andra gåvor som samlas in skänks till förmån för Stockholms Stadsmissions verksamheter. När årets jullunch nu ställs in som en följd av pandemin ska en dynamisk julkampanj påminna om hur stockholmare kan bidra till en bättre jul för stadens hemlösa, genom bidrag till Stockholms Stadsmission.

– Julen är en svår tid för många människor då utanförskap, ensamhet och fattigdom gör sig extra påminda. I år under rådande pandemi har många människor som redan hade det svårt fått det ännu tuffare och behovet av stöd är kanske större än någonsin, säger Robin Benigh, marknadskoordinator Stockholms Stadsmission.

I december visar digitala skyltar över hela Stockholm skräddarsydda och tidsanpassade budskap med uppmaningar om att skänka pengar eller julklappar. Under lunchtid visas budskapet om att swisha hundra kronor för att bjuda en hemlös på lunch, under eftermiddagen visas adress och uppgifter till Stockholms Stadsmissions butik och under kvällarna presenteras summan som hittills har samlats in.

– Att använda vår plattform för att göra skillnad i staden och för människorna som bor där är viktigt för oss. Med hjälp av den digitala tekniken och skyltarnas placering i miljöer där många människor rör sig kan vi säkerställa att kampanjens budskap får en hög relevans och synlighet. Vi tror och hoppas att detta ska bidra till en bättre jul för Stockholms hemlösa, säger Claes Kugelberg, kommersiell chef, Clear Channel.

I år är tredje året i rad som Clear Channel initierar och producerar kampanjer till förmån för människor i hemlöshet i Stockholm. Det första initiativet The Out-of-home Project lanserades 2018 som ett nödsystem som guidade människor till Stockholms akuthärbärgen. Initiativet belönades bland annat med ett guldägg.

.

Info om kampanjen.

Antal skyltar:
460
Swishnummer:

9003518

Insamlade pengar går oavkortat till Stockholms Stadsmission.

.

Presskontakt.

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer