vasaloppet-preview.png
Nyheter / Press

Clear Channel går in som mediepartner till Sveriges största idrottsarrangemang Vasaloppet.

Vi på Clear Channel har under många år engagerat våra kunder och medarbetare i utomhusaktiviteter såsom längdskidåkning och löpning. Allt detta för att vi har en stark övertygelse om att vi människor mår bra av att vara utomhus – och att reklam gör sig bäst utomhus. I år tar vi satsningen till en ny nivå och går in som mediepartner till Vasaloppet.

Clear Channel har under ett antal år sponsrat längdskidåkarna Anna Haag och Emil Jönsson, och tillsammans med dem och våra kunder har vi under ett antal år tränat längdskidor och åkt Vasaloppet tillsammans.

När vi nu tar nästa steg och blir mediepartner till Vasaloppet gör vi det möjligt för Vasaloppet att stärka sin kommunikation med sina målgrupper. Deras målgrupper finns över hela Sverige, precis som Clear Channel finns över hela landet. Samarbetet innefattar både varumärkeskampanjer och mer fokuserad annonsering för att attrahera nya deltagare till de olika loppen.

– Vi är väldigt glada för det nya samarbetet med Clear Channel som bland annat kommer att innebära att vi på ett effektivt sätt kan nå ut med våra budskap, säger Lena Hermansson, sponsorchef vid Vasaloppet.

Starten på samarbetet var den blixtkampanj som visades på Clear Channels digitala skärmar i samband med det väldiga snöfallet i Stockholm i november i år. Vasaloppets kommunikation uppmanade då målgruppen att ta skidorna till jobbet imorgon och börja träna inför vinterveckans lopp.

– Självklart var det extra roligt att vår första kampanj fick ett positivt genomslag och uppmärksammades stort. Nu ser vi fram emot vårt fortsatta samarbete under de kommande vinter- och sommararrangemangen, säger Lena Hermansson.

– Vi är ett väldigt sportintresserat företag och Vasaloppet har under flera år varit en höjdpunkt på året både för våra kunder och för våra medarbetare. Det här samarbetet är därför ett naturligt nästa steg för oss och vi ser fram emot att göra fler bra kampanjer ihop, säger Sofie Brange press- och kommunikationsansvarig på Clear Channel.

Fakta Anna Haag och Emil Jönsson

Anna Haag och Emil Jönsson är två av världens snabbaste längdskidåkare som genom ett eget team har positionerat sig som ett av svensk idrotts starkaste varumärken och ett unikt team inom världsidrotten. www.annaoemil.se/

Fakta om Vasaloppet

Vasaloppet är världens största arrangör av motionslopp året runt och en del av En Svensk Klassiker. Vasaloppets vintervecka med längdskidåkning och sommarveckan med mountainbikecykling och löpning lockar årligen ca 90 000 anmälda deltagare. Sedan starten 1922 har över en miljon deltagare passerat målportalen i Mora. Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF. En motor för folkhälsa och föreningsliv, i fäders spår för framtids segrar. www.vasaloppet.se