ny-gemenskap-ekn-scaled.jpg
Nyheter / CSR, Hållbarhet och Kampanjer och Press

Clear Channel aktiverar extra insatser för människor i hemlöshet i kylan

Köldknäppen i Stockholm gör situationen extremt tuff för människor som lever i hemlöshet. Clear Channel krokar därför arm och sätter in extra insatser med sina partners Situation Sthlm och Ny Gemenskap. Förutom den årliga hänvisningen till akuthärbärgen vid kalla nätter visar skyltarna vägen till julmat under flera tillfällen i december. Samtidigt släpps en ny kampanj om löneförhöjning för Situation Sthlms säljare.

Det är ovanligt kallt i Stockholm just nu. För många av stadens hemlösa innebär det en risk för livet om de inte hittar en plats för värme och vila.

För att hjälpa människor som lever i hemlöshet aktiverar Clear Channel återigen sin dynamiska vinterkampanj med tids- och platsanpassade budskap, som vid kalla temperaturer guidar till närmaste akuthärbärge. Kampanjen aktiveras på obestämd tid och så länge temperaturen är låg.

För fjärde året i rad använder vi vår närvaro i staden och den digitala tekniken för att, genom plats- och tidsstyrd information, visa vägen till värme och skydd de dagar då det är extra kallt ute. Nödsystemet har blivit ett viktigt, återkommande inslag och vi är glada att kunna använda vår plattform för att göra skillnad på riktigt.

Claes Kugelberg, kommersiell direktör på Clear Channel

I december får kampanjen ett nytt inslag när den, vid flera tillfällen, visar vägen till julmat. Den 10 december serveras den första jullunchen när Clear Channel bjuder på julmat, dryck och fika på Ny Gemenskaps cafeteria Kafé Söder.

Utöver värme betyder det mycket för människor som lever ute på Stockholms gator att få komma in och äta en måltid i gemenskap. Tack vare skyltarna hoppas vi att många ska hitta till oss, säger Maggie Hård, kaféföreståndare på Ny Gemenskap och knyter an till vad hon uppskattar allra mest med Ny Gemenskap.

Det är i grunden både kul och meningsfullt att kunna stötta behövande. Hit kommer alla möjliga typer och vi har en dialog om viktiga saker, om problem, om det som är bökigt. Det blir samtal utan filter. Möten som betyder något på riktigt

Maggie Hård, kaféföreståndare på Ny Gemenskap

Som en del i ett långsiktigt partnerskap med Situation Sthlm släpps nu också en kampanj om att organisationen höjer priset på tidningen för att ge Situation Sthlms säljare högre lön. Kampanjen är framtagen av The&Partnership.

– Vi har en plattform med stor exponering i hjärtat av städerna där människor rör sig som mest och vill använda den för att bidra till mer inkluderande städer. Genom samarbetet med Situation Sthlm kan vi skapa insatser som ger effekt för människor i hemlöshet på lång sikt, säger Claes Kugelberg.

Syftet med Situation Sthlms senaste kampanj är att informera och skapa en acceptans för det något högre priset på tidningen.

– Vår tidigare kampanj Årets säljare fick en fantastiskt fin effekt, inte bara på tidningsförsäljningen utan också genom den stolthet det skapade hos alla våra säljare som jobbar för att förändra sin livssituation. När vi nu höjer priset på tidningen kan våra säljare få en välförtjänt löneförhöjning och genom den här kampanjen hoppas vi att människor förstår värdet av förändringen, säger Pia Stolt, VD Situation Sthlm.

Även Situation Sthlms säljare kommer kunna avnjuta en jullunch 10 december, som Clear Channel bjuder på som tack för ett fint samarbete under året.

Situation Sthlm_Löneförhöjning

Information om Out-of-home Project.

I år är fjärde året i rad som Clear Channel initierar och producerar kampanjer till förmån för människor i hemlöshet i Stockholm. Det första initiativet The Out-of-home Project lanserades 2018 som ett nödsystem som guidade människor till Stockholms akuthärbärgen. Initiativet belönades bland annat med ett guldägg.

Kontakt

För ytterligare information kan du kontakta:

Anna Wiksten

Head of Marketing Scandinavia

Ring oss

08 522 400 00. Eller skicka ett email till info@clearchannel.se