situation-stockholm1-v24-2021-wall-panel-scaled-e1632831258865.jpg
Nyheter / CSR, Kampanjer

Äntligen försäljningsökning för Situation Sthlm efter kampanjen ”Årets säljare”

Att hålla avstånd blev det nya normala när coronapandemin slog till. För tidningen Situation Sthlm, som säljs av hemlösa och socialt utsatta personer på Stockholms gator, skapade det ökade avståndet stora utmaningar med dalande försäljning. I somras lanserade därför Situation Stockholm en omfattande utomhuskampanj tillsammans med Clear Channel – och fick en tydlig kampanjeffekt med ökad försäljning.

Pandemin har gjort våra säljare osynliga. Ambitionen med kampanjen var att påminna stockholmarna om att vi finns genom att lyfta säljarna och tydliggöra tidningens samhällsnytta, säger Pia Stolt, VD på Situation Sthlm.

Kampanjen ”Årets säljare” skapades av reklambyrån The&Partnership och budskapet leker med fenomenet prisgalor där stjärnsäljare på företag prisas för sina prestationer. Situation Sthlm väljer i stället att utnämna alla sina 200 säljare till “Årets säljare”, eftersom alla dagligen kämpar för att få tak över huvudet och en bättre tillvaro.

Alla säljare och vi är så glada och stolta! Vi märker på säljarna att de känner sig både sedda och uppmuntrade och att det är lättare att sälja tidningen. Vårt nuvarande nummer går bra, vi ser en kampanjeffekt. Vi märker också att fler hemlösa människor hittar till oss och det tror vi kampanjen har bidragit till, säger Pia Stolt.

Försäljningen av tidningen ökade under juni månad med hela 47 % jämfört med 2020, och ökningen har fortsatt under juli och augusti jämfört med föregående år. Hittills i september ser Situation Sthlm en ökning med 5 %.

Kampanjen gick under vecka 24–27 på klassiska utomhusytor och vecka 23–34 på digitala skärmar i Stockholm. Kampanjen hade stor synlighet i miljöer och områden där Situation Sthlms säljare jobbar, något som gav säljarna en känsla av stolthet samtidigt som det innebar en möjlighet till igenkänning för kunder och förbipasserande som möter dem på gatan.

situation-stockholm3-v24-2021-billboard-group-of-5-scaled.jpg
situation-stockholm4-v23-2021-play-adshel-1-scaled.jpg

Information om kampanjen

Kampanjdatum: vecka 24–27 för de klassiska formaten och vecka 23–34 för de digitala.
Format: Billboard Metro, Escalator panel, Wall panel+, Play Adshel
Antal klassiska ytor: 65 + 280 + 1810
Levererade spelning Adshel Play: 42 700 393 (VAC 77 833 010)
Paket:

  • Billboard Metro Group of 5 M
  • Escalator planel M
  • Wall panel + M
  • Play Adshel Stockholm

Kontakt

Anna Wiksten

Chief Marketing Officer