play-spectacular-john-guthed-1.jpg
Nyheter

CAMPAIGNS WE LOVE

2019-12-04
Nu närmar sig 2019 sitt slut och vi kan se tillbaka på ett starkt år med många fina utomhuskampanjer. Vi kommer med spaningar från The Drum out of home awards 2019 och listar tre internationella utomhuskampanjer från året som tar fasta på några av de kreativa trender som råder.

Kanal för samhällskommunikation.

Utomhusreklam har visat sig vara särskilt effektivt för att lyfta samhällsfrågor, eftersom genomslagskraft är ett av mediets främsta egenskaper. Detta tar biltilverkaren Hyuandai vara på ett smart sätt och skapar uppmärksamhet långt förbi just den plats där det kreativa tas ut fysiskt genom att adressera problematiken kring återvinning av plast i Spanien. Ett bra sätt för Hyuandai att kommmunicera kring hur de arbetar med hållbarhet.

Digitalt ger nya möjligheter.

Tack vare den digitala utvecklingen finns enormt många möjligheter att skapa smarta, interaktiva och datadrivna räckviddskampanjer. Spritbolaget Diageo är ett bolag som på ett väldigt smart och effektivt sätt tar tillvara på de digitala möjligheter som finns. Denna räckviddskampanj lyckas särskilt väl med det. Idén är enkel (tid och väder är datapunkter som använts många gånger förut) men utförandet blir kontextuellt relevant för nästan alla som ser den på samma plats vid samma tidpunkt. Kreativ och smart utomhusreklam som inte är ett tomtebloss.

diageo.jpg

Reach - även lokalt.

Att nå många snabbt över hela landet och skapa en gemensam sanning för de man kommunicerar med är ett av syftena med räckviddskommunikation. Men som lokal aktör kan man också jobba med räckvidd och skapa ett starkt nedslag för den breda massan inom en specifik region. Ett kul exempel från Storbritannien är Marsh & Parsons Estate Agents som på ett humoristiskt och annorlunda sätt lyckades nå igenom bruset och få ett fint genomslag med hjälp av lokalanpassade annonser.

parsons.jpg

Kontakt

Vill du veta mer om både klassiska och digitala kreativa utomhuskampanjer? Kontakta Maria Borelius.

Maria Borelius

Head of Create & Engage